Harhaanjohtavaa sähkönmyyntiä Porvoossa

Porvoon Energian asiakkaat ovat vastaanottaneet puheluita, joissa toista energiayhtiötä edustava puhelinmyyjä on kaupannut uutta sähkösopimusta harhaanjohtavin väittämin. Asiakkaan on annettu ymmärtää että Porvoon Energian sähkönmyynti alueella on loppunut ja että vaihto toiseen yhtiöön
tapahtuu automaattisesti.

Porvoon Energia sai vihiä asiasta hämmentyneiltä asiakkailtaan.

– Tämä on uskoakseni valitettava esimerkki provisiopalkkaisen puhelinmyynnin seurauksista energia-alan tiukasti kilpaillussa tilanteessa, myyntipäällikkö Janette Englund toteaa.

Samanlaista ja vastaavia myyntikikkoja on käytetty myös muilla paikkakunnilla. Puhelinmyyjä on voinut väittää valheellisesti paikallisen energiayhtiön luopuneen sähkön myynnistä alueella tai siirtäneen toimintansa myyjän edustamalle yhtiölle. Puhelimitse on myös saatettu tehdä sitova sopimus asiakkaan ymmärtämättä.

– Asiakkaan voi olla vaikea tietää mitä oikeastaan on sovittu. Siksi kannattaa aina ensin pyytää tarjous kirjallisessa muodossa, muistuttaa Englund, joka myös tähdentää ettei omaa henkilötunnustaan pidä luovuttaa jos ei ole aivan varma siitä mihin tunnusta ollaan käyttämässä.

Kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus etämyynnin tuotteille ja palveluille.

Jos epäilee tehneensä sähkösopimuksen vahingossa, Porvoon Energian asiakaspalvelu palvelee arkisin kello 8 ja 16 välisenä aikana numerossa 019-661411.

Porvoon Energia
myyntipäällikkö Janette Englund