Energiaa voi säästää monta kymppiä viikossa

Elämäntapa ja käyttötottumukset vaikuttavat merkittävästi energianlaskun suuruuteen. Pienillä energian käyttötottumusten muutoksilla voi säästää useita kymppejä viikossa.

Järkevän energiankäytön avulla ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta vähennetään ja hillitään ilmastonmuutosta positiivisella tavalla.

Kotitaloussähkö muodostaa merkittävän osan kodin energiankulutuksesta. Kotitaloussähköä kuluttavat eniten valaistus, kylmälaitteet ja kodin elektroniikka. Valaistuksen osuus on pysynyt melko samalla tasolla monta vuotta, kun taas elektroniikan osuus on noussut ja kylmälaitteiden osuus laskenut.

Nämä laiteryhmät omaavat myös suuren säästöpotentiaalin. Yksin valaistuksen osuus siitä on lähes puolet. Energiansäästölamppujen syrjäyttäessä pian kokonaan hehkulamput voidaan odottaa säästöpotentiaalin alkavan vähitellen realisoitua.

Suurimman säästön hehkulamppujen korvaamisesta energiansäästölampuilla saa kaukolämmöllä lämpiävässä kerrostalossa asuva ja pienimmän säästön suoran sähkölämmityksen käyttäjä. Rahallista hyötyä saavat kuitenkin kaikki lämmitysjärjestelmästä riippumatta.

Porvoon Energian tempauksessa muistutetaan siitä, että energiaa ja ympäristöä voi säästää myös siirtymällä e-laskun käyttäjäksi. E-lasku on paperiton, ekologinen vaihtoehto perinteiselle laskulle. Se toimitetaan asiakkaan verkkopankkiin. Sähköinen laskutus vähentää hiilidioksidipäästöjä eikä siitä jää ympäristöä kuormittavaa jätettä.

Ympäristöä säästetään myös käyttämällä vihreätä energiaa. Porvoon Energia myy Tolkkisten voimalaitoksessa puupolttoaineella tuotettua vihreää kaukolämpöä ja sähköä. Sähköllä on Suomen luonnonsuojeluliiton Eko-energiamerkki, joka takaa sen, että sähkö on peräisin uusiutuvista energialähteistä. Suomessa on vain 11 energiayhtiötä, joilla on ekomerkittyä sähköä myytävänä.