Kaatopaikkakaasu lämmittää porvoolaisten taloja

Porvoon Domargårdin jätekeskuksen kaatopaikalta kerättävästä kaasusta valmistetaan nyt lämpöenergiaa Porvoon Energian kaukolämpöverkkoon. Kaatopaikkakaasusta saatava energia riittää noin 500 omakotitalon lämmitykseen. Rosk’n Roll -jätehuoltopalvelun uusi biokaasulaitos vihittiin käyttöön 26.3.2018.

”Olemme rakennuttaneet laitoksen, jonka nykyaikaisella tekniikalla saamme kaatopaikkakaasun sisältämän lämpöenergian talteen kaukolämpöverkostolle sopivassa muodossa”, kertoo Vesa Heikkonen. Heikkonen on toimitusjohtaja Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy:ssä, joka tuottaa Rosk’n Roll -jätehuoltopalvelua yhdessä Rosk’n Roll Oy Ab:n kanssa.

”Porvoon Energialle tämä antaa osaltaan mainion lisän vihreään energiatuotantoomme”, toteaa Porvoon Energian lämmön ja tuotannon päällikkö Ari Raunio.

”Hankkeella on myös energiahuollollinen merkitys erityisesti alkukeväästä ja loppusyksystä, kun aamut ovat vielä kylmiä, mutta päivät lämpimiä: metaanikaukolämmön tuoma lisä saattaa hyvinkin riittää siihen, että meidän ei tarvitse peruskattiloiden lisäksi käynnistää väliaikaisesti lisäkattiloita”, pohtii tuotantoinsinööri Peter Tallberg Porvoon Energiasta.

Viimeisiä häivähdyksiä kaatopaikkojen ajasta

Jäteyhtiön tavoitteena ei ole vallata uusia toimialoja energiantuotannosta: ”Kyse on siitä, että hoidamme järkevästi entisajan jätehuollosta koituvia seuraamuksia. Hoidamme vanhoja kaatopaikkoja niin, että niiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet”, Vesa Heikkonen määrittelee.

Jäteyhtiön pitää kerätä kaatopaikkakaasua, sillä sen sisältämä metaani on erittäin haitallinen kasvihuonekaasu. Porvoossa on aiemminkin jalostettu kaatopaikkakaasusta kaukolämpöä, mutta tuotannossa oli vielä silloin haasteita mm. kaasun määrän ja laadun tasaisuuden suhteen. Nykyaikaisella tuotantotavalla jätetäyttöjen kaasuja voidaan hallita paremmin.

Orgaanisen jätteen kaatopaikkasijoitus on loppunut vuoden 2016 alusta. Nykyisin yhdyskuntajätteistä hyödynnetään jo noin 97 % (42 % materiaalina ja 55 % energiana), ja enää noin 3 % loppusijoitetaan kaatopaikalle.

Tämä merkitsee sitä, että tulevaisuudessa ei kaatopaikoilta enää ole odotettavissa kaasuja. ”Kaasua tulee riittämään nykytasolla noin parikymmentä vuotta, sen jälkeen hiipuen vielä maksimissaan kymmenen vuotta. Nämä ovat viimeisiä häivähdyksiä yhteiskunnasta, jossa jätteet kaatopaikattiin”, huomauttaa Vesa Heikkonen.

FAKTA: BIOKAASULAITOS
-Käytettävä kaatopaikkakaasumäärä: noin 1,5 milj. m³
-Tuotettava kaukolämpöenergia: noin 5 GWh/vuosi

toimitusjohtaja Vesa Heikkonen, Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy/Rosk’n Roll -jätehuoltopalvelut, vesa.heikkonen(a)rosknroll.fi, p. 020 637 7076