Paikallisvoima ja Lokalkraft Sverige tiivistävät yhteistyötään

Paikallisvoima ry on tehnyt yhteistyösopimuksen ruotsalaisen sisarjärjestönsä Lokalkraft Sverigen kanssa. Paikallisvoiman toiminnanjohtaja Toivo Hurme ja Lokalkraftin hallituksen varapuheenjohtaja Mats R Andersson allekirjoittivat yhteistyösopimuksen järjestöjen tapaamisessa Maarianhaminassa 8.6.

Kumpikin järjestö edustaa kotimaassaan pieniä ja paikallisia energiayhtiöitä. Sekä Paikallisvoiman että Lokalkraft Sverigen jäsenyhtiöt kannattavat reilua kilpailua markkinoilla ja ajavat paikallisten asiakkaidensa asiaa. Järjestöjen energiapoliittiset tavoitteet Brysselissä ovat niin ikään yhtenevät.

– Olemme aiemmissa keskusteluissamme huomanneet, että paikallisten energiayhtiöiden huolet ovat samanlaiset sekä Suomessa että Ruotsissa. Yhteistyösopimuksen allekirjoittaminen on luonteva jatko sille vapaamuotoiselle tiedon ja ajatusten vaihtamiselle, jota olemme tehneet tähän asti, Toivo Hurme sanoo.

Paikallisvoimalla ja Lokalkraftilla on jäseninään yhteensä yli 80 energiayhtiötä, jotka palvelevat lähes 1,5 miljoonaa asiakasta. Sähkön tuotannon ja myynnin lisäksi jäsenyhtiöt tuottavat ja jakelevat kaukolämpöä sekä omistavat sähköverkkoja.

– Yhtiöillämme on laaja maantieteellinen kattavuus ja erittäin hyvät kontaktit suoraan asiakkaisiin, minkä takia pystymme tuomaan tavallisten ihmisten näkemykset mukaan poliittiseen keskusteluun. Uskon, että yhteisvoimin Lokalkraft Sverigen kanssa saamme paikallisten energiayhtiöiden äänen kuulumaan nykyistä paremmin myös EU- politiikassa, Hurme sanoo.

– Yhteistyö on meille paikallisomisteisille energiayhtiöille uusi tapa saada äänemme kuuluviin tehokkaammalla tavalla. Ruotsalaisella Lokalkraftilla ja kotimaisella Paikallisvoimalla on yhdessä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa päättäjiin, lakeihin ja säädöksiin, Porvoon Energian toimitusjohtaja Patrick Wackström sanoo.

– Isoilla kansallisilla ja kansainvälisillä energiayhtiöillä on sellaiset resurssit, että he yksin pystyvät vaikuttamaan edellä mainittuihin prosesseihin. Meillä pienemmillä on oltava muita kanavia, Wackström toteaa.