Porvoon Energia jakaa asiakkailleen harvinaisen hyvästä tuloksestaan

Porvoon Energian alkuvuosi 2023 toteutui selvästi odotuksia parempana. Konserni teki lopulta harvinaisen hyvän tuloksen siitäkin huolimatta, että pidimme hintatason kilpailukykyisenä koko energiakriisin ajan. Onnistunut sähkönhankinta oli keskeisessä roolissa mahdollistamassa hyvän tuloksemme. Vahvan tuloksen myötä haluamme kiittää uskollisia asiakkaitamme hyvittämällä 35 prosenttia kuluttaja-asiakkailtamme laskutetusta joulukuun sähköenergian kulutuksesta ja perusmaksusta.

Vuosi 2023 oli meille erittäin hyvä vuosi. Lähes kaikki markkinariskit toteutuivat eduksemme vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, ja sähkönhankintamme onnistui yli odotusten. Myöskään odottamattomia yllätyksiä, jotka olisivat vaikuttaneet negatiivisesti tulokseemme, ei ollut“, kertoo toimitusjohtaja Måns Holmberg.

Porvoon Energian tilikauden tulos oli harvinaisen hyvä: 12,8 miljoonaa euroa verojen jälkeen (3,5 miljoonaa euroa vuonna 2022). Konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2023 86,6 miljoonaan euroon (86,3 miljoonaa euroa vuonna 2022). Myyntikate oli 48,5 miljoonaa euroa (35,1) ja käyttökate 35,3 miljoonaa euroa (22,5). Oman pääoman tuotto oli 18,5 prosenttia (5,6) ja omavaraisuusaste 39,1 prosenttia (34,7).

Investoimme lähinnä paikallisesti sähkönjakeluun sekä kaukolämpötuotantoon; konsernin investoinnit vuonna 2023 olivat 14,8 miljoonaa euroa (14,2).

Olemme erityisen kiitollisia isosta joukosta uskollisia asiakkaitamme, jotka vuodesta toiseen ostavat sähkönsä meiltä. Onnistuneen sähkönhankintamme ansiosta olemme pystyneet pitämään hintamme kilpailukykyisinä koko energiakriisin ajan. Koska teimme viime vuonna harvinaisen hyvän tuloksen, olemme päättäneet jakaa hyvästä tuloksesta uskollisille kuluttaja-asiakkaillemme ylimääräisenä asiakashyvityksenä yhteensä runsaat miljoona euroa“, Holmberg sanoo.

Porvoon Energia on myös aiemmin tullut hinnoittelussaan asiakkaitansa vastaan. Vuonna 2023 alensimme toistaiseksi voimassa olevien sopimustemme hintoja kolme kertaa: 1.4., 1.5. ja 1.11. alkaen. Lisäksi tarjosimme energiakriisin kalleimpana aikana määräaikaisen sopimuksen tehneille asiakkaillemme sopimusten kohtuullistamista eli mahdollisuutta uusia sopimuksensa edullisempaan hintaan.

Vuonna 2023 päätimme uusista lisäinvestoinneista lämmöntuotantomme laajentamiseksi, tavoitteenamme korvata Tolkkisten vanhan voimalaitoksen tuotanto vähitellen. Suunniteltujen investointien määrä on kymmeniä miljoonia euroja lähivuosina. Uusien hankkeiden ensimmäisessä vaiheessa rakennamme Tolkkisten voimalaitoksen yhteyteen uuden sähköteholtaan 2 MW:n lämpöpumppulaitoksen. Rakennustyöt aloitetaan roudan sulettua. Tavoitteena on ottaa uusi lämpöpumppulaitos käyttöön vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Hankkeiden toisessa vaiheessa tulemme investoimaan kahteen 10 MW:n sähkökattilaan.

Yhteistyössä Nesteen kanssa aloitimme selvityksen mahdollisuudesta hyödyntää Nesteen Kilpilahteen suunnittelemalta uuden vihreän vedyn tuotantolaitokselta syntyvää uusiutuvaa lämpöä kaukolämpöverkossa. Työ- ja elinkeinoministeriö myönsi Porvoon Energialle marraskuussa 2023 5,4 miljoonan euron hankeavustuksen. Kumpikaan hankkeen osapuolista ei ole vielä tehnyt lopullista investointipäätöstä projektin käynnistämiseksi. Lisäksi joulukuussa 2023 ministeriö myönsi Porvoon Energialle noin 2,1 miljoonan euron avustuksen Enston innovatiivisen energiaratkaisun toteuttamiseen.

Jatkamme myös alueemme sähköverkon vahvistamista. Porvoon Sähköverkko allekirjoitti viime vuoden lopulla yhteistyösopimuksen uuden sukupolven etäluettavien sähkömittareiden hankinnasta Aidonin kanssa. Projekti käynnistyy vuoden 2024 aikana, ja noin 40 000 uutta sähkömittaria asennetaan vuosina 2025–2027.

Tytäryhtiö Porvoon Sähköverkon tulos laski ennen tuloveroa ja tilikauden lopun tilinpäätössiirtoja 2,3 miljoonaan euroon (2,9 miljoonaa euroa vuonna 2022). Investoinnit toimitusvarmuuden parantamiseksi jatkuivat vuonna 2023: vuoden aikana asennettiin noin 50 kilometriä uutta maakaapelia, joten yli 50 prosenttia alueemme sähköverkosta on nyt maakaapeloitu. Etenemme tavoitteen mukaisesti kohti 60 prosentin maakaapelointiastetta vuoteen 2036 mennessä.

Sähkönmyynnin vuoden 2023 hyvästä tuloksesta huolimatta tilanne sähkönjakelu- ja kaukolämpötoiminnassa on haastava. Hakkeen hinta ja muut materiaalikustannukset ovat nousseet voimakkaasti siitä lähtien, kun viimeksi tarkistimme hintoja noin kaksi vuotta sitten, mikä luo painetta kaukolämmön ja sähkönsiirron hinnankorotuksiin.

Måns Holmberg, toimitusjohtaja Porvoon Energia Oy – Borgå Energi Ab

LIITTEET        PBE mediainfo