Porvoon Energia tekee yhteistyötä Gradyentin ja IOTOI:n kanssa parantaakseen kaukolämpöverkon tehokkuutta

Porvoon Energia iloitsee uudesta yhteistyöstä Gradyentin ja IOTOI:n kanssa, jonka tavoitteena on edelleen optimoida kaukolämpöjärjestelmän energiatehokkuutta. Lämpöhäviöiden minimoimiseen keskittyvä Gradyent luo koko Porvoon Energian kaukolämpöverkolle digitaalisen kaksosen. IOTOI:n kolmiputkiratkaisu integroidaan osaksi digitaalista kaksosta, joka tarjoaa Porvoon Energialle reaaliaikaisen alustan lämmön kierrättämiseen kaukolämpöverkossa.

Tämä kumppanuus on keskeinen osa Porvoon Energian kattavaa investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on parantaa kaukolämmön tehokkuutta Porvoossa. Ohjelman päätavoitteena on varmistaa lämmitysverkon tulevaisuudenkestävyys, ja energiatehokkuus on sen strategian tärkeä tukipilari.

Suomalainen start-up IOTOI Oy tarjoaa energiayhtiöille ja kiinteistönomistajille ainutlaatuisen ratkaisun kestävälle ja kustannustehokkaalle tielle puhtaaseen energiaan. Yhtiön PIP3-ratkaisu mahdollistaa paluuputken hyödyntämisen kaukolämpöverkoissa niin lämmönkuluttajille kuin hukkalämmön tuottajille. Porvoon Energia ja IOTOI arvioivat PIP3-ratkaisun tämänhetkisiä vaikutuksia ja skaalautuvuutta yhteistyössä. Johtava kaukolämmön ohjelmistotoimittaja Gradyent liittyy kumppaniksi Porvoon lämpöjärjestelmän energiatehokkuuden parantamiseen.

Gradyentin Digital Twin Platform luo reaaliaikaisen digitaalisen kaksosen koko verkosta integroimalla maantieteellistä, sää- ja anturitietoa fysikaalisiin malleihin ja tekoälyyn. Tämä alusta antaa kaukolämpöyhtiöille mahdollisuuden optimoida verkkonsa, saavuttaa parempia hyötysuhteita ja simuloida järjestelmämuutoksia.

Digitalisen kaksosen avulla Gradyent tutkii mahdollisuuksia alentaa kaukolämpöveden lämpötiloja edelleen vaikuttamatta asiakkaiden lämmitykseen, jotta lämpötila voidaan optimoida reaaliajassa. Lisäksi Gradyent analysoi PIP3-ratkaisun skaalautuvuuden taloudellisia, ympäristöllisiä ja toiminnallisia mahdollisuuksia useisiin paikkoihin.

Porvoon Energian lämpö- ja tuotantopäällikkö Ari Raunio ilmaisee innostuksensa: “Porvoon Energialla pyrimme jatkuvasti parhaisiin ratkaisuihin. Tämä yhteistyö antaa meille korvaamatonta tietoa optimointityön nopeuttamiseksi.”

IOTOI:n toimitusjohtaja Johnny Holmström esittää positiivisen näkemyksensä: “Olemme innoissamme tästä yhteistyöstä, joka tarjoaa kaikille osapuolille merkittävän ymmärryksen energiatehokkuudesta systeemitasolla. Digitalisen kaksosen avulla voimme luoda dynaamisia skenaarioita ja analysoida paluulämpöä tarkasti.”

Peter Hulshof, Gradyentin asiakaspäällikkö: ”Olemme erittäin iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä Porvoon Energian ja IOTOI:n kanssa saavuttaaksemme Porvoossa entistä kestävämmän ja toiminnallisesti tehokkaamman tavan tuottaa energiaa. Olemme innoissamme voidessamme tarjota reaaliaikaisia näkemyksiä jakelusta Gradyent Digital Twinin avulla.”

Porvoon Energia
Etelä-Suomessa Porvoossa sijaitseva Porvoo Energia on yksi Suomen vanhimmista energiayhtiöistä. Porvoo Energialla on yli 2 000 kaukolämpöverkkoon kytkettyä kiinteistöä ja noin 35 000 sähköasiakasta. Porvoon Energia on puhtaan energian tuotannon edelläkävijä. Tarjoamme puhtaan energian ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat vähentää päästöjään ja hiilijalanjälkeään. Lähes 100 % tuottamastamme kaukolämmöstä on uusiutuvaa.

IOTOI
IOTOI on uuden aallon energia-alan yritys. Yhdistämällä uutta innovatiivista teknologiaa nykyaikaisiin kiertotaloudellisiin liiketoimintamalleihin IOTOI on auttanut energiayrityksiä ja kiinteistöjen omistajia vähentämään energiankulutustaan ja samalla työskentelemään kestävän, avoimen ja yhteisen energiajärjestelmän puolesta.

Gradyent
Gradyentin avulla kaukolämpöyhtiöt voivat optimoida, vähentää Co2-päästöjä ja kasvattaa järjestelmiään niin, että ne voivat toimittaa edullista ja luotettavaa lämpöä. Gradyent on kehittänyt Digital Twin -teknologiaan perustuvan ohjelmiston, joka tekee digitaalisen kopion fyysisestä lämpöjärjestelmästä yhdistäen maantieteelliset, sää- ja anturitiedot fysiikkapohjaisiin malleihin ja tekoälyyn. Digital Twin mahdollistaa lämmitysjärjestelmän optimoinnin reaaliajassa ja simulaatioiden suorittamisen tulevista tilanteista, mikä säästää keskimäärin jopa 15 % lämpöhäviötä, 10 % CO2-päästöjä, 5 % polttoainekustannuksia ja 20 % alentaa käyttöomaisuusinvestointeja, samalla loppukäyttäjien lämmön toimitusvarmuus kasvaa. Gradyent tekee yhteistyötä lämpöyhtiöiden kanssa kaikkialla Euroopassa, kuten E.ON, Eneco, Ennatuurlijk, Helen, Turku Energia, Uniper, Vatajankoski ja Wien Energie.

Lisätietoa:
Ari Raunio, Porvoon Energian lämpö- ja tuotantopäällikkö, 050 467 6840, ari.raunio@pbe.fi
Johnny Holmström, IOTOI:n toimitusjohtaja, +358 40 4899 811, johnny@iotoi.fi
Susan de Grijp, Gradyentin viestintäpäällikkö, +31 6 21113841, susan@gradyent.ai