Porvoon Energian kampanja kutsuu suomalaiset pelastamaan talvia

Porvoon Energia käynnistää yhdessä Protect Our Winters (POW) Finlandin sekä Suomen Luonnonsuojeluliiton kanssa Pelastetaan talvet -kampanjan, jonka tavoitteena on saada suomalaiset talvilajien harrastajat ja hiihtokeskukset vaihtamaan ympäristömerkittyyn sähköön. Kampanjan keulakuvana toimii lumilautailija Enni Rukajärvi.

– Vaikka ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat hälyttäviä, voidaan Suomen talvet vielä pelastaa. Suomalaisilla on nyt oiva paikka liittyä mukaan ilmastotalkoisiin, sanoo POW-liikkeen lähettiläänä toimiva Enni Rukajärvi.

Protect Our Winters -ilmastoliike pyrkii toimillaan ja työllään etenkin säilyttämään talviemme lumivarmuuden.

– Moni laskija kantaa huolta harrastuksensa tulevaisuuden näkymistä ja toivoo talviurheilualalta sekä omalta yhteisöltään edelläkävijyyttä ilmastokysymyksissä. EKOenergiaan siirtyminen on vastuullinen teko lumisten talvien puolesta, toteaa kansalaisliikkeen puheenjohtaja Niklas Kaskeala.

Kokonniemi, Sappee, Salla ja Pääskyvuori jo mukana

EKOenergia on Suomen Luonnonsuojeluliiton aloitteesta syntynyt kansainvälinen ympäristömerkki sähkölle. Se takaa, että sähkö on uusiutuvalla energialla tuotettua ja että tuotannossa on huomioitu kaikista tiukimman ekologiset kestävyyskriteerit. Kampanja tavoittelee suomalaisten hiihtokeskusten ja kotitalouksien sähkönkäytön hiilijalanjäljen pienentämistä useilla tuhansilla tonneilla.

Kampanja on aktiivisten taustatyön ansiosta tukenut neljän suomalaiskeskuksen Sappeen, Sallan, Kokonniemen ja Pääskyvuoren siirtymistä ympäristömerkittyyn sähköön jo alkavalla laskettelukaudella.

– Varsinkin täällä Etelä-Suomessa ilmastonmuutos on jo nyt merkittävä haaste matkailu- ja vapaa-ajan alalla toimiville yrityksille. Olemme huolissamme sekä luonnon että oman toimintamme tulevaisuudesta. EKOenergiaan vaihtaminen on nopea ja helppo tapa varmistua siitä, että energiankäyttömme ei lisää luonnon kuormitusta. Palvelun tuottaminen ympäristöystävällisesti voi toimia jopa kilpailukeinona, Kokonniemen toimitusjohtaja Niklas Blomander pohtii.

Porvoon Energia toimii kampanjan virallisena EKOenergian myyjänä.

– Tolkkisten biovoimalaitoksemme tuottaa EKOenergiaa paikallisesta metsähakkeesta. Olemme tehneet yhteistyötä Suomen Luonnonsuojeluliiton kanssa jo vuosia, joten kampanja on luonteva jatke, Porvoon Energian toimitusjohtaja Patrick Wackström sanoo.

Pelastetaan talvet -kampanja käynnistyy Ski- ja Boardexpoilla Helsingin Messukeskuksessa 4.-6.11. 2016. Yritykset ja yksityishenkilöt voivat osallistua kampanjaan koko talvikauden ajan osoitteissa www.pelastetaantalvet.fi ja www.porvoonenergia.fi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

• Protect Our Winters Finland ry, puheenjohtaja Niklas Kaskeala, puh. 050 5866422
  • EKOenergia -ympäristömerkki/Suomen Luonnonsuojeluliitto, ohjelmapäällikkö Riku Eskelinen, puh. 050 5727782
  • Enni Rukajärven haastattelupyynnöt, Noora Vihervaara, puh. 040 5255323
  • Kokonniemen hiihtokeskus, toimitusjohtaja Niklas Blomander, puh. 0400 540405