Porvoon Sähköverkko Oy ottaa käyttöön pientuotannon netotuksen 15.6.2022 alkaen

Uudistamme pientuottajien mittaustiedon käsittelyä ja otamme käyttöön pientuotannon netotuksen 15.6.2022 alkaen niiden asiakkaidensa laskuttamisessa, jotka sekä tuottavat sähköenergiaa omaan kulutukseen että myyvät tuottamansa ylijäämäenergian ulos. Netotukseen siirtyminen koskee sekä aurinko- että tuulisähkön pientuottajia, joiden tuotanto on enintään 100 kVA.

Uudistus perustuu valtioneuvoston asetukseen ja kaikki pientuottajat Suomessa tulevat siirtymään netotuksen piiriin viimeistään 1.1.2023. Uuden asetuksen tavoitteena on parantaa pientuottajien saamaa hyötyä itse tuotetusta energiasta käyttämällä aiempaa suuremman osan itse tuotetusta energiasta omassa kiinteistössä, jolloin sähköverkosta ostetun sähkön määrä vähenee. Omaan kulutukseen kohdennettu energiantuotanto on keskimäärin edullisempaa kuin tuotannon myynti ylijäämäenergiana ulos.

Jatkossa yhdellä tunnilla voi olla vain sähkön ostoa tai myyntiä

Pientuotannon netotuksessa taseselvitysjakso on tunnin pituinen. Tuntikohtainen netotus tarkoittaa sitä, että kaikesta tunnin aikana tuotetusta ja käytetystä sähköstä tehdään nettolaskelma, jossa yhdellä tunnilla voi olla vain joko sähkön ostoa tai myyntiä.

Porvoon Energialla on tällä hetkellä noin 730 mikrotuotannon asiakasta ja määrä kasvaa vauhdikkaasti koko ajan.

Nyt touko-kesäkuussa on tullut noin 10-15 uutta pientuotantolaitteistoilmoitusta joka viikko”, kertoo Porvoon Sähköverkon asiakkuuspäällikkö Tomas Nordström.

Ensimmäiset mikrotuotannon laitteistot liitettiin Porvoon Sähköverkkoon vuonna 2013.

Tomas Nordström, asiakkuuspäällikkö, Porvoon Sähköverkko Oy

www.pbe.fi/netotus/