Porvoon Sähköverkko Oy uudistaa Kevätkummun sähköaseman

Uudistuksessa päivittyvän teknologian saavan Kevätkummun sähköaseman suunnittelutyö käynnistyy syksyllä 2023. Uudistusten toteutus tapahtuu vuoden 2024 aikana ja remontin odotetaan valmistuvan tammikuussa 2025. Hankkeen kokonaiskustannus on noin 3 miljoonaa euroa.

Kevätkummun sähköasema vahvistaa valmistuttuaan osaltaan Porvoon keskusta-alueen sekä lähialueiden sähkönjakelua ja toimitusvarmuutta. Päivittyvän teknologian saava sähköasema tukee myös sähköistyvän liikenteen kasvavia tarpeita Porvoon kaupunkialueella. Lisäksi uudistuva sähköasema tukee Porvoon Energian Kevätkumpuun mahdollisesti sijoittuvan sähkökattilan toimintaan liittyviä tarpeita tulevaisuudessa.

Kevätkummun sähköaseman uudistaminen on jatkumoa työlle, jota teemme jatkuvasti sähkönjakelun ja toimitusvarmuuden parantamiseksi”, toteaa Porvoon Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Magnus Nylander. Myös käyttöpäällikkö Mikael Hämäläinen Porvoon Sähköverkolta pitää uudistusta tärkeänä ja tarpeellisena: ”Kevätkummun sähköaseman ikääntyvän laitekannan päivittäminen uusimmalla tekniikalla on monella tapaa positiivinen asia toimivan sähköverkon ylläpitämiseksi.

Sähköaseman esisuunnittelu on tehty yhteistyössä rakennuttajakonsulttina toimivan Rejlers Finland Oy:n kanssa. Rakentamisen ja saneeraamisen toteutuksesta vastaa EleGrid Oy.

On hienoa jatkaa hyvin sujunutta rakennuttajakonsultoinnin yhteistyötä Porvoon Sähköverkko Oy:n kanssa”, toteaa Rejlers Finland Oy:n projektipäällikkö Timo Rantala.

Kevätkummun sähköaseman uudistus on merkittävä kokonaisuus EleGrid Oy:lle. On hienoa päästä tekemään modernia sähköasemaa porvoolaisille sekä avata samalla uusi asiakkuus ja yhteistyö Porvoon Sähköverkko Oy:n kanssa. Olemme rakentaneet paljon Uudellamaalla, mutta tämä on ensimmäinen kohteemme Porvoossa”, kertoo EleGrid Oy:n toimitusjohtaja ja Kevätkummun sähköaseman uudistamisesta vastaava projektipäällikkö Vili Vihavainen.

Mikael Hämäläinen, käyttöpäällikkö, Porvoon Sähköverkko Oy

Porvoon Energia

Haluamme olla innovatiivinen edelläkävijä sekä aidosti vastuullinen energiayhtiö tuottamalla sellaisia energiaratkaisuja, jotka tekevät päästöjen vähentämisen mahdolliseksi. Ollaksemme luonnollinen valinta, myymämme sähkö on hiilineutraalia sekä päästötöntä, ja kaikki tuottamamme kaukolämpö on lähes 100 % uusiutuvaa. Tuotamme ja myymme Suomen Luonnonsuojeluliiton sertifioimaa EKOenergiaa, mikä täyttää kaikista tiukimmat kansainväliset kestävyyskriteerit. Yhtiön sähköverkkoon, joka on noin 3 700 kilometria pitkä, on liitetty noin 37 000 sähköasiakasta. Porvoon Energialla on lisäksi noin 35 000 kaukolämpöasiakasta noin 2050 kaukolämmön liittymän kautta. www.pbe.fi

Rejlers on vuonna 1942 perustettu insinööripalveluja tarjoava pörssiyhtiö, joka työllistää yli 2800 työntekijää yli 80 toimistossa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Rejlers tarjoaa asiakkailleen digitaalisia palvelu- ja projektiratkaisuja sekä konsulttipalveluita teollisuuden, energian, rakentamisen ja infrastruktuurin aloille. Rejlers-konsernin Suomen yhtiöiden liikevaihto vuonna 2022 oli noin 112 miljoonaa euroa. Suomessa Rejlers työllistää yli 1 000 työntekijää 21 paikkakunnalla. www.rejlers.fi