Porvoon Sähköverkko Oy uusii etäluettavat sähkömittarit yhteistyössä Aidon Oy:n kanssa

Porvoon Sähköverkko Oy on tehnyt yhteistyösopimuksen Aidon Oy:n kanssa uuden sukupolven etäluettavien sähkömittareiden hankkimisesta, sisältäen uusien sähkömittareiden toimituksen sekä mittareiden etäluentapalvelut. Projekti käynnistyy vuoden 2024 aikana ja uusien mittareiden massa-asennukset tulevat ajoittumaan vuosille 2025-27.

Joulukuussa 2023 Aidon Oy:n kanssa allekirjoitettu sopimus astui voimaan 1.1.2024. ”Projekti käynnistyy heti uusien mittareiden testaamisella, järjestelmäarkkitehtuurin rakentamisella sekä asennusten suunnittelulla”, kertoo Porvoon Sähköverkon asiakkuuspäällikkö Tomas Nordström. ”Kysymyksessä on toisen sukupolven laitteisto, joka tuottaa tarkempaa dataa verkosta sähköverkkoyhtiöiden käyttöön, mikä taas auttaa meitä kehittämään asiakkaillemme suunnattuja palveluja sekä vastaamaan paremmin myös viranomaisten energiayhtiöille asettamiin vaatimuksiin.”

Hankinta on tehty yhdessä Keravan Energian kanssa. Hankinnan suunnittelu- ja konsultointiasiantuntijana on toiminut AFRY”, taustoittaa Porvoon Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Magnus Nylander ja jatkaa: ”Asennustyön kilpailutus tehdään tämän vuoden aikana ja mittareiden massa-asennukset aloitamme vuonna 2025”.

Sähkömittareiden uusiminen koskee noin 40 000 mittaria Porvoon Sähköverkon toimita-alueella. ”Asiakkaamme tulevat saamaan hyvissä ajoin lisätietoja sekä ilmoituksen vaihtotyön tarkasta ajankohdasta”, kertoo Tomas Nordström. Nykyiset käytössä olevat etäluettavat sähkömittarit vaihdettiin vuonna 2013.

Tomas Nordström, asiakkuuspäällikkö, Porvoon Sähköverkko Oy

Sopimuksen allekirjoitustilaisuus 20.12.2023 Tolkkisissa.
Kuvassa vasemmalta oikealle:
Måns Holmberg, Tommi Blomberg, Magnus Nylander, Petteri Heinänen, Tomas Nordström