Siirry sisältöön

Tiedote 13.12.2024 klo 9:51

Valmistaudumme viikonlopun lumimyräkkään  Lue koko tiedote ›

Sähköautoilu

Täyssähköauto, hybridiauto …?

Vaihtoehtoisia ratkaisuja sähkön hyödyntämiseen auton käyttövoimana on monta – aina täysin ja ainoastaan sähköllä toimivasta autosta sähköä ja perinteistä polttoainetta käyttävään hybridiin.

Vaihtoehtojen termistö on laaja, sillä autojen valmistajat ovat luoneet omat nimikkeensä teknisesti samasta perusratkaisusta. Esimerkkeinä ladattavista hybrideistä käyvät Plug­In, Plug­In­Hybridi, PHV (Plug­In Hybrid Vehicle) ja PHEV (Plug­In Hybrid Electric Vehicle).

Liikenne-­ ja viestintäministeriö on ehdottanut tavoitteeksi 700 000 tuhatta ladattavaa autoa vuonna 2030 ja niistä enemmistö täyssähköautoja. Viime vuoden lokakuun lopulla täyssähköautoja oli 7 900 ja ladattavia hybridejä noin 40 000. Ministeriön tavoitteeseen on siten vielä matkaa, ja erilaisia välimuotoja tullaan näkemään paljon. Jo nyt ovat kuitenkin eräät autonvalmistajat ilmoittaneet, että ne eivät pian enää valmista pelkästään polttomoottorilla varustettuja autoja.

Parhaimmillaan kaupunkiajossa

Täyssähköauto on hyvä valinta, jos haluaa pienentää henkilöautoilun päästöjä ja energiankulutusta. Parhaimmillaan se on kaupunkiajossa, jossa päästöttömyyden edut ovat suurimmillaan. Julkisten pikalatausasemien verkosto mahdollistaa nykyään myös pitempimatkaisempaa sähköautoilua erityisesti eteläisen Suomen alueella. Jos ajo sisältää maantieajoa eri puolilla Suomea, ladattava, niin sanottu pistokehybridi tai kevythybridi on varmempi valinta.

Ladattava sähköauto tarvitsee käytännössä latauspisteen siellä, missä autoa säilytetään. Tilapäisesti latauksen voi hoitaa lämpötolpasta tai vastaavasta kotitalouspistorasiasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi (esimerkiksi 8 A). Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on varmistettava ennen käyttöä.

Käytännössä lataukseen suositellaan sähköautoille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta tai latausasemaa. Euroopan alueen julkisiin latauspisteisiin on sovittu yhteinen pistokestandardi (Type 2). Peruslatauksen teho riittää yleensä tyhjänkin täyssähköauton akun lataamiseen yön aikana.

Peruslataukseen soveltuva latauslaite maksaa noin 1 000 euroa. Kustannuksia syntyy lisäksi asennuksesta ja kaapeloinnista sekä mahdollisista kaapelin kaivutöistä. Latauspisteen voi hankkia myös palveluna.

Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla, jotka sijaitsevat esimerkiksi pysäköintialueilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai kadunvarressa. Latausasemilla lataus edellyttää tunnistautumista.

Täyssähköauton toimintamatka riittää useimpien käyttäjien päivittäiseen ajoon. Suomessa henkilöautolla ajetaan keskimäärin noin 18 000 kilometriä vuodessa eli päivässä keskimäärin noin 50 kilometriä.

Monta hyvää syytä sähköautoilla

Tulevaisuudessa sähköauton toimintamatkan arvioidaan kasvavan jopa 1 000 kilometriin. Toistaiseksi viralliset toimintamatkailmoitukset liikkuvat 250 ja 600 kilometrin välillä. Käytännössä esimerkiksi Suomen talvisissa oloissa sähköä riittää ehkä vain puoleen ilmoitetusta matkasta. Ladattavalla hybridillä voidaan olosuhteista ja ajotavasta riippuen ajaa 20-­80 kilometriä pelkällä sähköllä.

Ladattavien autojen etuina ovat päästöttömyys, hyvä energiatehokkuus ja matala melutaso sekä mahdollisuus käyttää uusiutuvaa energiaa. Täyssähköauto on ajon aikana päästötön myös liikennetilanteesta ja ulkolämpötilasta riippumatta. Suomessa sähköautolla ajamista voi pitää ekotekona, koska sähköntuotannon päästöt ovat meillä pienempiä kuin monissa muissa maissa. Varsinkin käyttämällä Porvoon Energian hiilineutraalia sähköä voi sähköautoilija pitää itsensä ekoautoilijana.

Sähköllä ajo on halvempaa kuin polttonesteillä ajo. Ladattavan henkilöauton, jonka kulutus on esimerkiksi 20 kWh/100 km, energiakustannus on noin 3 euroa/100 km, mikä on noin neljäsosa vastaavan bensiinikäyttöisen henkilöauton energiakustannuksesta.

Lähde: Motiva

_ _ _

Teksti: Rolf Gabrielsson
Alkuperäinen artikkeli julkaistiin Porvoon Energian asiakaslehdessä 2/2021.

Lisää sähköautoilusta mm. Ohjeita ja vinkkejä -osiossamme!

Ohjeita ja vinkkejä