Yhdessä paikallisyhteisön, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme enemmän
- Huolehdimme alueemme toimintakyvystä ja hyvinvoinnista varmistamalla sähkön ja lämmön toimitusvarmuuden kilpailukykyiseen hintaan – arvosana vikakorjauksessa 4,6/5.
- Panostamme henkilöstön hyvinvointiin ja osaamiseen, mikä näkyy korkeassa työtyytyväisyydessä (84/100), pitkissä työsuhteissa (keskimäärin 11,7 vuotta) ja työpaikan suositteluindeksissä (eNPS 41).
- Työturvallisuuskulttuurimme elää arjessa ja työturvallisuuskierroksia tehdään säännöllisesti sekä työturvallisuushavaintoja tehdään matalalla kynnyksellä.
- Rakennamme työyhteisöä, jossa kaikki kohdataan yhdenvertaisesti ja eettisesti – käytössämme on tasa-arvosuunnitelma, eettinen ohjeistus ja anonyymi ilmoituskanava.
- Tuemme paikallista hyvinvointia erityisesti lasten ja nuorten liikunnan ja kulttuurin kautta.
- Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa useissa kanavissa, ja asiakastyytyväisyys on erinomainen (NPS 84, arvosana 4,5/5).
- Olemme läsnä yhteisössämme ja viestimme avoimesti, niin asiakkaillemme kuin muille sidosryhmillemme.
Sähkön ja lämmönsaannin mahdollistaminen ja ylläpito
Paikallisena Porvoon kaupungin omistamana yhtiönä Porvoon Energian tärkein tehtävä on turvata alueen kriittistä infraa sekä toimintoja mahdollistamalla ja ylläpitämällä kohtuuhintaisen sähkön ja lämmön tuotantoa sekä jakelua.
Haluamme varmistaa asiakkaidemme – niin koti- ja liiketalouksien kuin kuntien ja teollisuudenkin – sähkön ja lämmönsaannin kilpailukykyisesti. Samalla haluamme ohjata asiakkaitamme kohti energiatehokasta ja tiedostavaa lämmön- ja sähkönkulutusta.
Henkilöstön turvallisuus, hyvinvointi ja yhdenvertaisuus
Porvoon Energia työllistää kasvavan joukon eri alojen ammattilaisia. Panostamme työhyvinvointiin sekä -turvallisuuteen esimerkiksi mittaamalla työviihtyvyyttä ja kuukausittaisilla työturvallisuuskierroksilla sekä kaukolämmön että sähköverkon toiminnoissa. Meille on myös tärkeää tarjota henkilöstöllemme mahdollisuuksia vaikuttaa yhtiön kehittämiseen sekä toimintatapaan. Panostamme esihenkilötyöhön, koulutukseen ja johtamiseen, sekä työssäoppimisen mielekkyyteen.
Työturvallisuushavainnot ovat lisääntyneet vuoden aikana aktiivisen turvallisuustyömme seurauksena. Esimerkiksi loppuvuodesta 2024 otimme käyttöön mobiilisovelluksen, jonka avulla sekä oma henkilöstömme että alihankkijamme voivat ilmoittaa työturvallisuushavaintoja matalla kynnyksellä.
Porvoon Energialla on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, joka määrittelee tavat, joilla edistämme tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti työntekijöiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työyhteisössä. Tavoitteenamme on olla työyhteisö, jossa kohtelemme työntekijöitämme tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti päivittäisessä toiminnassa sekä päätöksenteossa. Kaikenlainen syrjintä työpaikallamme on ehdottomasti kielletty. Käytössämme on anonyymi ilmoitinkanava, mikäli yhteisössämme epäillään väärinkäytöstä tai epäeettistä toimintaa.
Yhdessä olemme enemmän
Vain yhteistyön avulla pystymme toimimaan ja kehittämään energiaratkaisujamme sekä toimintaamme entistä kestävämmälle pohjalle. Osallistumme aktiivisesti paikallisiin foorumeihin, verkostoihin ja hankkeisiin sekä etsimme aktiivisesti uusia mahdollisuuksia edistää vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä. Esimerkiksi yhteiset kiertotalouden ja vihreän siirtymän hankkeet mahdollistavat monipuolisemman energiantuotannon.
Tavoitteemme on tarjota kilpailukykyisesti hinnoiteltua energiaa paikallisesti sekä tukea taloudellisesti alueellista, erityisesti lasten ja nuorten, hyvinvointia edistävää toiminta, kuten urheilua ja kulttuuria. Oman henkilöstömme lisäksi hankkeemme, toimeksiantomme sekä hankintamme tuovat työtä monille paikallisille toimijoille.
Hallintotapa
Sitoutuminen eettisiin periaatteisiin ja ilmoitinkanava
Porvoon Energia on sitoutunut noudattamaan eettisiä periaatteita kaikessa toiminnassaan. Käytössämme on anonyymi ilmoitinkanava, joka mahdollistaa työntekijöillemme anonyymin ilmoittamisen tilanteissa, joissa epäilee väärinkäytöstä tai epäeettistä toimintaa. Vuonna 2025 koulutamme henkilöstöämme erityisesti eettisiin periaatteisiin toimintaympäristöissämme.
Asiakaspalvelua ja -viestintää eri kanavissa
Asiakaspalvelussamme panostamme siihen, että voimme vastata moniin erilaisiin asiointitapatarpeisiin ja olla tavoitettavissa monessa eri kanavassa. Kanavatarjontaamme kuuluvat toimistoasiakaspalvelu sekä palvelu puhelimitse, sähköpostitse ja chatin kautta. Asiakkaillamme on myös mahdollisuus itsepalveluasiointiin verkossa. Haluamme viestiä selkeästi ja vastuullisesti asiakaslehdessämme, verkkosivuillamme, sosiaalisessa mediassamme sekä olemalla läsnä toimialaamme liittyvissä yhteisötapahtumissa.
Mahdollisissa häiriötilanteissa tiedotamme asiakkaitamme viiveettä. Olemme sitoutuneet lisäämään asiakkaidemme tietoisuutta erilaisista energiatehokkuuteen ja -energiansäästöön liittyvistä ratkaisuista ja toimintatavoista.
Läpinäkyvä raportointi ja vastuullisuuden seuranta
Porvoon Energia kehittää avointa ja läpinäkyvää raportointia ja viestintää toimintaansa liittyen sekä käy säännöllistä dialogia tärkeimpien sidosryhmiensä kanssa. Tulevina vuosina haluamme nostaa vastuullisuusraportointimme tasoa riippumatta Euroopan unionin odotettavissa olevista kevennyksistä liittyen kestävyysraportointivelvoitteeseen.