– Olen jostakin kumman syystä ollut aina kiinnostunut energiasta, vaikka markkinointia olenkin puolet elämästäni tehnyt ja kouluttautunut vaatetusalan artenomiksi, Porvoon Energian palveluneuvoja Mia Tackman selvittää.
– Suomen Kaasuenergialla möin maakaasuliittymiä ja toisessa sähköyhtiössä sähkösopimuksia.
– Porvoon Energia oli asiakkaani, kun olin asiakkuuspäällikkönä Upsellerillä chat-palvelussa. Jostain syystä Porvoon Energian kanssa synkkasi heti, ja siitä se sitten pikkuhiljaa eteni.
Alkuun Mia Tackman asui perheineen Vantaalla ja ajoi joka päivä Tolkkisiin, kunnes eräänä päivänä syntyi päätös muuttaa Porvooseen.
– Tosin nyt mieheni ajaa päivittäin Vantaalle töihin, mutta se ei haittaa häntä samalla tavalla, kuin minua, Mia selvittää naurahtaen.
Syntynyt: Aurinkoisena tiistaina maaliskuussa, Helsingissä
Asuu: Asuu nyt toista vuotta Porvoossa
Opiskellut: Markkinointia Handelsläroverket i Helsingfors -oppilaitoksessa, artesaaniksi Ekenäs hemslöjdsskolanissa ja yrittäjäpainotteista vaatesuunnittelua Evtek Ammattikorkeakoulussa
Perhe: Kaksi aikuista lasta, tyttö ja poika (asuvat jo omillaan) sekä avomies
Edelliset tärkeimmät työpaikat: Suomen Kaasuenergia, SOK Prisma ketjuohjauksen markkinointisuunnittelija 10 vuotta, Upseller chat -palvelun tuottaja (asiakkuuspäällikkö) noin neljä vuotta
Aloitti Porvoon Energialla: Noin kolme vuotta sitten
Mia kertoo työpäiviensä olevan välillä erittäin hektisiä ja välillä on hiljaisempaa.
– Vastaamme muun muassa puheluihin sekä sähköposteihin, teemme sähkösopimuksia ja selvitämme asiakkaiden kanssa monenlaisia asioita.
– Aiheita, joista keskustelemme, on luonnollisesti sähkön hinta, millainen sähkösopimus kannattaa tehdä tai miten asiakas voi vaihtaa sähkösopimuksen Porvoon Energialle. Jutellaan siirtosopimuksesta, tariffinvaihdosta, aikasähköstä yleissähköön tai päinvastoin. Joskus harvoin asiakas haluaa tulla paikan päälle Tolkkisiin hoitamaan asioita.
– Asiakkaidemme päivittäiseen arkielämään liittyviä kysymyksiä ovat esimerkiksi kannattaako korottaa sulakkeita, miksi sähköä kuluu niin paljon ja erityisesti keväällä mikrotuotanto, kun aurinkopaneelien hankkiminen ja asentaminen ovat ajankohtaisia. Asiakkaat ottavat yhteyttä myös vikatilanteissa.
Mia toteaa työnsä olevan vaativaa asiakaspalvelutyötä. Välillä saa olla salapoliisina, kun yritämme ratkoa erilaisia kysymyksiä, haasteita ja ongelmia.
– Kun saamme selvitettyä hankalan tapauksen, tulee hyvä mieli. Erityisesti silloin, kun asiakas on soittanut tai laittanut viestiä tuohtuneena ja saamme asian ratkaistua ja asiakkaan taas paremmalle mielelle. Myös asiakkaan neuvominen asiassa, josta hän ei ollut tietoinen, on palkitsevaa.
– Minulla on asiakaskeskusteluissa tapana samalla selventää asioita eli annan ehkä myös tietoa, jota asiakas ei ole osannut kysyä.
Vastapainona työlleen Mia tykkää tehdä jotakin käsillään, esimerkiksi neuloa. Hän kertoo olevansa luova ja kekseliäs käsityöihminen.
Harrastuksiin lukeutuu myös liikunta, kuten pyöräily ja kuntosalilla käynti.
– Minulla ja puolisollani on myös keltainen pakettiauto, jonka olemme itse rakentaneet matkailuautoksi. Sillä olemme jo jonkin verran reissanneet maailmalla.
– Viime vuonna kävimme Hollannissa ja tänä kesänä olemme lähdössä uudelleen Baltiaan, jossa kävimme jo kertaalleen toissa kesänä. Suomessa matkustelemme viikonloppuisin.
– Tykkäämme olla myös kotona: aina löytyy jotakin puuhaa, kun maalla asuu.
Mialla on kaksi lasta ja avopuolisolla neljä lasta.
– Meillä on aikamoinen hulina, kun kaikki lapset kumppaneineen ja neljä lastenlasta tulevat vierailulle!
Mottosi Mia?
– Ei minulla suoranaista mottoa ole, mutta leikilläni sanon ”vie mennessä, tuo tullessa”, joka viittaa lähinnä aikaan, jolloin työskentelin ravintolapäällikkönä, hän vastaa.
– Kotona pätee sama, jos nousen vaikkapa sohvalta ja pöydällä on jokin juttu, niin siirrän sen siinä samalla oikeaan paikkaan.
_ _ _
Teksti: Maarit Gabrielsson