Jari-myrsky koetteli aluettamme viime viikolla ja aiheutti vuoden 2011 Tapaninpäivän myrskyn jälkeen eniten tuhoa alueellamme ja sähköverkollemme. Suurimmillaan noin 6000 asiakastamme oli ilman sähköä ja valitettavasti yli sadan asiakkaan kohdalla katko kesti jopa yli kaksi vuorokautta. Sähköt saatiin palautettua kaikille asiakkaillemme viikonlopun aikana, mutta verkon korjaustyöt jatkuvat edelleen. Haastavissa sääolosuhteissa tehdyt tilapäiset korjaukset pitää vielä purkaa ja saattaa sähköverkko myrskyä edeltäneeseen normaaliin tilaan. Vasta sitten työmme alueemme sähköverkon toiminnasta vastaavana on Jari-myrskyn jäljiltä tehty.
Sähkökatkotilanteissa ensisijainen tavoitteemme on palauttaa sähköt asiakkaillemme mahdollisimman nopeasti, joten keskitymme ensimmäisenä niihin korjauksiin, joilla saamme palautettua sähköt mahdollisimman monelle asiakkaalle. Korjaajamme pyrkivät aina tekemään parhaansa ja työskentelivät monta pitkää päivää korjaamassa Jari-myrskyn aiheuttamia tuhoja huomattavan vaikeissa olosuhteissa. Jotta työ olisi tehokasta, tulee meidän huolehtia myös korjaajiemme turvallisuudesta ja jaksamisesta. Yön pimeydessä verkon korjaaminen on hidasta, mutta ei myöskään turvallista. Tästä syystä lähetimme korjaajamme välillä kotiin, jotta he jaksavat jatkaa töitään taas uusin voimin auringon noustessa, vain muutaman tunnin yöunten jälkeen. Jari-myrskyn korjaustöiden aikana sattui kaksi läheltä piti -tilannetta, mutta selvisimme urakasta ilman henkilövahinkoja.
Mikäli saamme tiedon heikossa tai haavoittuvassa asemassa olevista henkilöistä pyrimme luonnollisesti välittämään tiedon lähiomaisille tai viranomaisille, jotta heille saataisiin apua. Jari-myrsky muistutti varautumisen tärkeydestä kodeissa, mutta myös naapuriavun merkityksestä apua mahdollisesti tarvitseville.
Pahoittelemme sähkökatkoista asiakkaillemme aiheutunutta haittaa ja haluamme kiittää ymmärryksestä sekä kärsivällisyydestä normaalia pidempään kestäneiden korjaustöidemme aikana!
Magnus Nylander
toimitusjohtaja
Porvoon Sähköverkko Oy