Skippa till innehållet

Meddelande 13.12.2024 kl. 9:43

Vi förbereder oss på veckoslutets snöoväder  Läs hela meddelandet ›

Visa alla Meddelanden Artiklar Felmeddelanden

Arkiv

Tack till våra kunder för förståelsen då reparationerna dröjde efter stormen Jari

Stormen Jari prövade oss förra veckan, vilket var den värsta stormen sedan annandag jul 2011. Som mest var ungefär 6000 av våra kunder utan el, och tyvärr dröjde avbrottet till och med mer än två dygn för drygt hundra av våra kunder. Vi lyckades återställa eltillförseln till alla våra kunder under veckoslutet, men reparationsarbetena på elnätet fortsätter ännu. De tillfälliga reparationer som vi utförde i utmanande väderförhållanden måste ännu monteras ner och elnätet måste återställas till normalläget. Först efter det är vårt arbete gjort och elnätet fungerar som normalt.

I fall av elavbrott är vårt primära mål att få tillbaka eltillförseln till våra kunder så snabbt som möjligt. Vi prioriterar de reparationer som gör att så många kunder som möjligt får elen tillbaka. Våra reparatörer strävar alltid efter att göra sitt bästa och jobbade många långa dagar för att reparera de skador stormen Jari orsakade, dessutom i ovanligt svåra förhållanden. För att arbetet ska vara effektivt måste vi också ta hand om våra reparatörers säkerhet och ork. I nattens mörker går det långsamt att reparera nätet och dessutom är det inte tryggt. Av den här orsaken skickade vi våra reparatörer hem för att vila under natten, så att de åter orkade jobba med nya krafter vid soluppgången efter bara några timmars nattsömn. Under stormen Jari hade vi två olyckstillbud men vi klarade arbetet utan att någon skadades.

Om vi under stormen får veta om personer som är i en svag eller sårbar situation försöker vi naturligtvis förmedla informationen till de närstående eller myndigheterna så att personerna får hjälp. Stormen Jari påminde om vikten av beredskap i hemmen men också om grannhjälpens betydelse då det kommer till dem som eventuellt behöver hjälp.

Vi beklagar de olägenheter elavbrotten orsakade våra kunder. Vi vill också tacka våra kunder för förståelsen och tålamodet under reparationsarbetena som räckte längre än normalt!

 

Magnus Nylander
verkställande direktör

Borgå Elnät Ab