Sähköautoilu on tulevaisuutta – ja nykypäivää!
Liikenne on merkittävä osa kuluttajan hiilijalanjälkeä. Sähköautoilemalla kuluttajan on mahdollista pienentää jalanjälkeään merkittävästi ja etenkin, jos valitsee sähköauton energianlähteeksi hiilineutraalisti tuotetutun sähkön.
Suomen asettama hiilineutraaliustavoite edellyttää suuria muutoksia ajoneuvoliikenteen käyttövoiman painopistealueisiin. Jotta tavoite liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä voisi toteutua, pitäisi Suomen tieliikenteessä olla jopa 700 000 sähköistettyä autoa vuoteen 2030 mennessä.
Kun valitset Porvoon Energian sähköntoimittajaksi, saat alkuperätakuin varmennettua päästötöntä energiaa!
Viime vuoden lokakuun lopulla täyssähköautoja oli Suomessa 7 900 ja ladattavia hybridejä noin 40 000, joten matkaa asetettuun sähköautotavoitteeseen on vielä rutkasti. Autojen määrä on kuitenkin moninkertaistunut varsin lyhyessä ajassa: vielä vuonna 2013 rekisterissä oli alle 200 sähköautoa.
Hinnat puhuttavat
Täyssähköauton ohella kuluttaja voi valita erilaisista hybridimalleista, jotka käyttävät polttomoottorin rinnalla sähkömoottoria: polttomoottori mahdollistaa mökkireissut ilman latauspysähdyksiä, mutta arjessa voidaan ajella pelkällä sähköllä.
Sähköauton hankintahinta voi olla polttomoottoriautoa korkeampi, mutta kun otetaan huomioon sähköauton koko käyttö-/elinkaaren aikana kertyvät kustannukset, on sähköautoilu varsin kustannustehokas vaihtoehto. Esimerkiksi energiakustannukset kilometriä kohti ovat polttomoottoriautoa pienemmät: bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla ajaminen maksaa noin 10 euroa 100 kilometrillä, kun sähköautolla kustannus on kotilatauksella noin 1–2 euroa. Myös sähköauton huoltokustannukset ovat pienemmät, koska sähkömoottori ei tarvitse voiteluaineita ja on teknisesti yksinkertaisempi kuin polttomoottori.
Akkukapasiteetti suurin haaste?
Sähköautoilun suurimpana haasteena pidetään akun latauskapasiteetin rajallisuutta, mikä vaikuttaa autolla ajettavissa olevaan matkaan. Yleisesti ajatellaan, että sähköautot soveltuvat vain lyhyeen kaupunkiajoon, ja että esimerkiksi mökkimatkoille pitäisi olla käytössä toisenlaista käyttövoimaa hyödyntävä menopeli. Huoli toimintamatkan riittävyydestä on kuitenkin vähentynyt uuden akkuteknologian myötä: yhdellä latauksella voi nykyisin ajaa jopa useita satoja kilometrejä. Teknologian kehittämiseen panostetaan valtavasti erilaisissa hankkeissa ympäri maailman, ja todennäköistä on, että entistäkin tehokkaampia ja nopeammin latautuvia akkuja alkaa olla saatavilla jo lähivuosina.
Myös latauspisteiden verkosto on kehittynyt. Hallituksen esityksen mukaan Suomeen halutaan kokonaisuudessaan noin 171 000 latauspistettä vuoteen 2030 mennessä. Latausverkoston laajentuessa nykymalli onkin varsin käyttökelpoinen ratkaisu isolle osalle kaupungistuvan Suomen autoilijoita. Sähköautoilun käyttöönottaminen myös tavarankuljetuksissa ja joukkoliikenteessä on jo selvitystyön alla. Tulevaisuus vaikuttaisi siis olevan sähkön!