Mitä tapahtuu käytännössä
Fingrid pyrkii hyödyntämään sähköpulan ehkäisemiseksi ensin sähkömarkkinoilla toimivien sähköntuottajien ja -kuluttajien vapaaehtoiset toimenpiteet. Vasta kun kaikki markkinaehtoiset toimenpiteet on toteutettu ja häiriöihin varatut varavoimalaitokset ovat käytössä, joudutaan ottamaan käyttöön sähkönjakelun rajoitustoimenpiteitä.
Kun sähköpulan todennäköisyys kasvaa, Fingrid ja työ- ja elinkeinoministeriö tiedottavat asiasta, jolloin jokainen sähkönkäyttäjä voi tehdä toimenpiteitä sähköpulan todennäköisyyden laskemiseksi (kulutusjousto). Myös varavoimalaitosten käyttö aloitetaan, jos tehopula näyttää todennäköiseltä.
Jokainen voi ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkönkäyttöä omassa arjessaan!
Mikäli edellä kuvatut toimet eivät riitä, ja sähköpula on edelleen todennäköinen, päätös sähkökatkoihin ryhtymisestä, määräys katkojen aloittamisesta samoin kuin aluekohtaisesti tarvittava tehonsäästömäärä tulee Fingridiltä sähkönjakeluverkoille joko toistaiseksi tai määräajaksi.
Sähköpulassa sähkökatkot pyritään pitämään enintään kahden tunnin pituisina, ja sähköverkko kierrättää katkoja tarvittaessa. Kiertävät sähkökatkot ovat viimeinen keino välttää suurhäiriö, joka voi johtaa valtakunnalliseen, pitkäkestoiseen sähköntoimitushäiriöön. Mahdollisista sähkökatkoista tiedotetaan niin Fingridin, työ- ja elinkeinoministeriön että paikallisten sähköverkkoyhtiöiden toimesta.
Sähköpulatilanteen ja siihen liittyvien sähkönkäytön rajoitustoimien toteutuessa tilanne on viranomaisten hallinnassa. Tilannetta varten on harjoiteltu ja sähkökatkot voidaan toteuttaa hallitusti. Katkojen ulkopuolelle rajataan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset toiminnot kuten sairaalat. Myös teollisuuden toimijoille pyritään takamaan sähkönjakelu niin hyvin kuin se on verkon toiminnan kannalta mahdollista.
Kuinka Porvoon Energia viestii
Porvoon Energian viestintä perustuu myös Fingridillä käytössä oleviin viestinnän vaiheisiin. Sähköpula-sivumme pitää asiakkaamme ajantasalla sähköpulaan liittyvissä asioissa ja päivittyy tilanteiden mukana. Mahdollisessa sähköpulassa tiedotamme myös muun muassa sosiaalisen median kanavissamme, joista löytyy jo paljon infoa asiasta. Kannattaa myös lukea uusin asiakaslehtemme ja ottaa siitä liite talteen. Häiriövahti-palvelun tilaajille lähtee mahdollisista katkoista tekstiviesti, kuten kaikissa sähkönjakeluun liittyvissä häiriötilanteissa.
PBE tiedottaa
- Ennakoivasti
- Energiansäästövinkit
- Toimintaohjeet
- Kotisivu, sosiaalinen media
- Kun sähköpula on mahdollinen
- Suomi varautuu varavoiman käyttöön
- Kaikkien tulisi säästää sähköä
- Kotisivu, sosiaalinen media
- Kun sähköpulan riski on suuri
- Sähkönsäästötalkoot
- Katkoihin varautuminen
- Kotisivu, sosiaalinen media, tekstiviestit asiakkaille, joita katkot koskevat
- Sähköpulan syntyessä
- Sähkökatkot
- Sähkönsäästötalkoot
- Kotisivu, sosiaalinen media, tekstiviestit asiakkaille, joita katkot koskevat