Harkitsetko sähköauton hankintaa ja pohdit sitä myötä myös autosi kotilatausmahdollisuuksia?
Vaikka sähköautoa voi periaatteessa ladata peruspistokkeesta, sitä ei suositella, koska peruspistokkeita ei ole tarkoitettu suurille tehoille tai pitkäaikaiseen käyttöön. Peruspistokkeen käytössä on tulipaloriski ja siksi suositellaan, että sähköautolle perustetaan oma latauspiste.
Auton latausnopeuteen vaikuttavat mm. auton laturin teho, akun varaus ja lämpötila sekä ulkolämpötila.
Myös sähköteknisen alan kansallinen standardointijärjestö Sesko suosittelee käyttämään kiinteästi asennettua latauslaitetta, jossa on sähköauton lataukseen suunniteltu pistorasia. Mikäli auton lataukseen on kuitenkin tarkoitus käyttää jo olemassa olevaa pistorasiaa, on pistokkeen kunto, vikavirtasuojaus ja kaapeloinnin riittävyys tarkistettava.
Tarkka kartoitus sopivista latausratkaisuista kannattaa pyytää sähkösuunnittelijalta tai -urakoitsijalta. Itse latauspisteen voi tilata esimerkiksi sähköasennuksia suorittavalta yritykseltä tai sähköyhtiöstä. Toimittaja todennäköisesti kysyy esimerkiksi talosi sulakekokoa, lämmitysmuotoa sekä sähkökaapin sijaintia. Toimitettavan laitteen hintaan vaikuttaa myös se, sijoitetaanko se sisä- vai ulkotilaan, seinään vai omillaan seisovaan tolppaan.
Pienissä omakotitaloissa on yleensä 3 x 25A ja sähkölämmitteisissä ja isommissa omakotitaloissa 3 x 35A -sähköliittymä. Molemmat sallivat sähköauton lataamisen, kun kohteen muut merkittävästi sähköä kuluttavat ratkaisut on huomioitu.
Perussääntö on, että latauspisteen nimellisvirran tulee olla selkeästi pienempi kuin kiinteistön pääsulakkeen koko.
Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon sähköpää- tai alakeskukselta, ja siksi myös sähköpääkeskuksen tilanne on tarkastettava. Mitä lähempänä sähköpääkeskusta latauspiste sijaitsee, sitä edullisempi se on asentaa.
Tarvittaessa kohteessa voidaan ottaa käyttöön kuormanohjaus tai älykäs latauslaite, joka mittaa talon muuta kulutusta ja säätää lataamiseen ohjattavan virran kulutuksen perusteella. Autoa siis ladataan pienemmällä teholla, kun on paljon muuta kulutusta, ja lataustehoa nostetaan, kun muu kulutus pienenee.
Vaikka sähköauton lataus tapahtuisi pääasiassa yöaikaan, kuormanohjaus saattaa olla tarpeen, mikäli talotekniikka hyödyntää yösähköä. Ota siis ammattilainen avuksesi suunnittelussa, niin saat toimivan ja turvallisen latausratkaisun!
Latauspisteen teho | Latausaika |
350 kW (DC) | 20 minuuttia |
50 kW (DC) | 45 minuuttia |
22 kW (AC) | 2 tuntia |
11 kW (AC) | 4 tuntia |
7 kW (AC) | 6 tuntia |
3,7 KW (AC) | 10 tuntia |
AC = vaihtovirta, esimerkiksi kotilatauksessa autoon ladattava virta.
DC = tasavirta, esimerkiksi nopean latauksen asemilla autoon ladattava virta.
Euroopan Unionin standardin mukainen Type 2 -latauspistoke. Kuva: Virta.global
Lue lisää sähköautoilusta ja erilaisista latausmahdollisuuksista:
Lähteet: Motiva, STEK, Yle, Virta
Teksti: Nita Torni
Alkuperäinen artikkeli julkaistiin Porvoon Energian asiakaslehdessä 2/2021.