Att utveckla kundupplevelsen ligger nära hjärtat för Johanna Kortetjärvi som började jobba som teamledare för Borgå Energis kundtjänst och fakturering för ett år sedan.
– Kundtjänsten har en otroligt viktig roll: Den är företagets visitkort, ansikte och röst utåt. När man verkar inom kundkontaktytan krävs inte bara fingertoppskänsla och reaktions- och lösningsförmåga, utan också en bred förståelse om nästan allt som händer i den ständigt föränderliga branschen – och ibland också utanför den, konstaterar Johanna med ett leende.
– Det finns lika många frågor som frågeställare.
Behovet av kundtjänst varierar mycket. Det kan uppstå rusning i kundtjänsten speciellt i början av veckorna och i månadsskiftena. Teamet upplever att det har lyckats då det kan koncentrera sig på att betjäna kunden utan stress och utgående från kundens behov.
– Vi kan bara erbjuda utmärkta kundmöten då helheten är under kontroll. Till exempel har förändringarna i prissättningsperioderna för börselen som trädde i kraft i början av oktober krävt att hela teamet snabbt tar till sig en ny sak ur många synvinklar: Vi måste kunna öppna upp för kunden hur förändringen påverkar såväl faktureringen som användningen av den nya Online-tjänsten.

Vem?
Johanna Kortetjärvi
BOR: i landsbygdens lugn, bortom gatubelysningen
FAMILJ: partnern Pontus
FRITIDSPASSIONER: promenader, löpning och varierande hemmaträning, lyssna på musik på hög volym, olika kulturevenemang, vara ute i naturen och den friska luften, sommarsäsongens trädgårdssysslor och njuta av fågelkvitter – under vintersäsongen snöarbeten och att följa med fåglarnas vinterbestyr
JOBB: teamledare för Borgå Energis kundtjänst och fakturering
Människan är i centrum av allt
Innan Johanna kom till Borgå Energi jobbade hon bland annat på FPA och Ensto, och hon har också erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen.
Johanna har kunnat utnyttja sina tidigare kunskaper från olika verksamhetsmiljöer på ett mångsidigt sätt på Borgå Energi.
– Människor är min passion – jag tycker människans sinne och beteende är väldigt intressant: Hur sinnet fungerar och får människan att bete sig på ett speciellt sätt, hur personligheter kommer överens sinsemellan och så vidare. En av de viktigaste värderingarna för mig själv är att göra gott, och i chefsjobbet har jag en möjlighet att förverkliga den på många olika sätt ända från individnivån.
– Jag älskar logiska, vettigt fungerande helheter, effektiva processer där kvalitet och smidighet går hand i hand. I min arbetsroll har jag utmärkta möjligheter att påverka det här tillsammans med teamet, berättar Johanna.
Borgå Energis NPS* är 84, vilket är ett utmärkt resultat!
*NPS = Net Promoter Score, alltså rekommendationsindex. Talet kan variera mellan -100 och +100.
Kundtjänstkanaler i utveckling
Borgå Energis kundnöjdhet är på en hög nivå. Kunderna uppskattar det lokala, tvåspråkigheten och hur tillgängliga tjänsterna är.
– Just nu önskar kunderna mycket elektronisk självbetjäning. Människor vill sköta sina ärenden själva oberoende av tid och plats, vilket förutsätter att vi bygger tydliga servicestigar och lättanvända självbetjäningskanaler. Den nya Online-tjänsten som lanserades i oktober har utvecklats så att den betjänar kunderna möjligast heltäckande, förklarar Johanna.
– Det är härligt så aktiva våra kunder är. Redan då vi lanserade den nya tjänsten fick vi mycket respons, kommentarer och värdefull information om användarupplevelsen, och utgående från dem kan vi beakta rätt saker när vi vidareutvecklar tjänsten.
Borgå Energis kundtjänst har satsat på flerkanalbetjäning.
– Man kan kontakta oss per telefon, e-post, chatt eller genom att besöka kontoret. Om man vill får man alltid betjäning av en människa, för en människa. Det här är inte längre en självklarhet i dagens läge, påminner Johanna.
– Vi vill bevara det mänskliga greppet och människonärheten, fastän vi antagligen också i något skede undersöker hur till exempel artificiell intelligens kan hjälpa vårt team. Själv tror jag att de äkta mötenas betydelse och slagkraft bara ökar, och att de till och med är en konkurrensfördel i framtiden. Särskilt många mer komplicerade frågor går enklare att lösa så att säga “live”.
Kundtjänsten utvecklas utgående från strategin, värderingarna och kundresponsen, och hela teamet är ivrigt med och bygger den bästa möjliga kundupplevelsen.
– Topproffs jobbar i vårt kundbetjänings- och faktureringsteam. Gängets iver och engagemang vad gäller att utveckla det vi gör är väldigt fint. Man får verkligen energi av teamarbete!

Den föränderliga världen förutsätter konstant utveckling och att lära sig nya saker, säger Johanna Kortetjärvi.
Natur och kultur för kropp och själ
På sin fritid har aktiva Johanna bland annat kultur och motion som hobbyer, och njuter speciellt av att följa med natur och fåglar.
Det är trevligt att göra i den landsbygdsmiljö bortom gatubelysningen där Johanna bor. Hon har mycket att göra i den egna trädgården och att titta och lyssna på i de närliggande skogarna året runt.
– Jag tycker om naturen: blommor, växter, surrande insekter och fjärilar, himlens färger och moln. Naturen piggar upp, ger själsfrid och inspirerar. På vår egen gård finns det åtminstone nötter för fåglar och ekorrar året runt, och det är intressant att följa med dem. På vintern är det lättare att få syn på fåglar än på sommaren – på den egna gården har Pontus och jag spanat in så gott som alla fågelarter som häckar i Finland på vintern och jag är ganska stolt över det.
– Jag for också med i vår arbetsgemenskaps löpningskurs och fick ett härligt tillskottslyft till löpningen via den. Det är fantastisk motion vid sidan om gymnastik på den egna gården.
Borgå Energis kundtjänstkanaler
Besökskundtjänst
Tolkis hamnväg 3
mån.–ons. kl. 9–16
Telefonkundtjänst
(019) 661 4230
mån.–tors. kl. 9–17
fre. kl. 9–15
Flyttelefon
(019) 661 4230
mån.–fre. kl. 8–18
E-post
asiakaspalvelu@pbe.fi
Chattjänst
pbe.fi
mån.–fre. kl. 8–17
Faktureringsärenden/MyRopo
(09) 2315 0468
mån.–fre. kl. 8–20
lör. kl. 10–15
Mer information:
www.pbe.fi/kundtjänst
Text: Nita Torni
Bilder: Anssi Vuohelainen, Ella Kaasinen
Artikeln publicerades ursprungligen i Borgå Energis kundtidning 2/2025.
Läs även:
20.12.2025
Intresserad av CO2-utsläppsfritt producerad el? Hitta det bästa elavtalet för dig!
Oavsett om du är en vän av stabilitet, uppskattar flexibilitet eller håller ett öga p..
13.12.2025
Borgå Energi och Finska Kraft bygger en hållbar morgondag
Borgå Energi är Finska Krafts största delägare. Läs vår intervju med Finska Krafts v..