Syftet med Borgå Elnäts SMS-tjänster är att distribuera information och instruktioner i olika avbrotts- och felsituationer på elnätet. Genom att abonnera på Avbrottsvakten kan du få realtidsinformation om elavbrott i ditt område. SMS-aviseringar fungerar däremot utan separat abonnemang för att förebygga felsituationer.
Avbrottsvakt
SMS-tjänsten informerar om elavbrott i realtid
Som användare av SMS-tjänsten får du fel- och arbetsavbrottsinformation gällande din förbrukningsplats direkt till din telefon i realtid mellan kl. 07–22.
Felavbrottsmeddelanden skickas om fel i mellanspänningsnätet. Vi informerar om orsaken och felets beräknade varaktighet. Om fel i lågspänningsnätet nära kunden får vi larm i våra system, men det resulterar inte automatiskt i utskick av felavbrottsmeddelanden. Larmen går dock till den tekniska jouren.
Servicen förutsätter att ditt telefonabonnemang inte har en s.k. spärr för servicemeddelanden. Din telefonoperatör får bort spärren.
Ta i bruk tjänsten
Du kan öppna Avbrottsvakt-tjänsten genom att skicka ett sms till numret 16126. Meddelandet är avgiftsfritt.
Skicka textmeddelandet ”PBE AKTIVERA kundnummer förbrukningsplatsensnummer” till numret 16126.
Modell: PBE AKTIVERA 12345 1234567
Kund- och förbrukningsplatsnummer hittar du på din elfaktura.
Avbrottsvakten kan även aktiveras i Online-tjänsten.
Avstängning av tjänsten
Om du vill sluta använda Avbrottsvakt-tjänsten, skicka textmeddelandet ”PBE AVSLUTA kundnummer förbrukningsplatsensnummer” till numret 16126.
Modell: PBE AVSLUTA 12345 1234567
SMS-aviseringar
Borgå Elnät övervakar aktivt driften av elnätet och försöker förutse eventuella felsituationer. Detta är möjligt när vi har tillgång till den fjärravläsbara mätaren på din förbrukningsplats. Om mätaren indikerar en felsituation åt Borgå Elnät kan vi skicka ett SMS till vår kund vilket bekräftar situationen och innehåller ytterligare instruktioner.
Exempel på användningsfall:
Om du i fortsättningen stänger av elen från huvudbrytaren när du lämnar till exempel sommarstugan kommer vårt system att skicka ett SMS till telefonnumret till ägaren av förbrukningsplatsen i våra kunduppgifter och påminna om att elen alltid skall stängas av från den fjärravläsbara elmätaren, inte med huvudbrytaren.
Kunden kan också få ett meddelande, i vilket vi ber kunden kontrollera säkringarna på förbrukningsplatsen som nämns i SMS:et. Om det inte verkar vara något fel på säkringarna skall kunden göra en felanmälan till Borgå Elnät, för i det fallet är det troligtvis fel i nätet som bolaget kollar upp.