Måns Holmberg
verkställande direktör
Borgå Energi navigerade framgångsrikt genom energikris-stormen
År 2022 går bildlikt till historien som ett stormigt år. Energikrisen slog till hårt med kraftigt stigande råvarupriser och begränsad bränsletillgång. Trots utmaningarna klarade vi av att navigera oss igenom året med äran i behåll. De facto gick det ganska bra för Borgå Energi både operativt och resultatmässigt. Kraftverken fungerade som de skulle och avbrotten på elnätssidan var små. Vi ser klart effekten av de långsiktiga jordkabelinvesteringarna; vid stormar blir problemen färre och kortvarigare. Jordkablarnas andel av elnätet är nu över 50 procent och målsättningen är att andelen skall vara uppe i 60 procent fram till år 2036.
Det hände mycket under året. Fokus låg förstås på energikrisen och -priserna. På fjärrvärmesidan var det leveranssäkerheten och bränsletillgången, som gav huvudbry när importen av rysk flis upphörde. Det innebar ett bränslebortfall på ca en fjärdedel av fliset, som vi bara till en mindre del lyckats kompensera med inhemsk flis, resten har täckts med importflis. Tyvärr var det inhemska utbudet begränsat trots att priset gick kraftigt upp.
Vi betalade därför betydligt mera för bränslet än tidigare och tvingades höja våra fjärrvärmepriser med 18 procent hösten 2022. Tack vare en del längre flisleveranskontrakt har marknadsprisstegringen inte ännu fått full genomslagskraft för vår del, det sker först när kontrakten så småningom löper ut och skall ersättas med nya.
En av höjdpunkterna i fjärrvärmeverksamheten var ibruktagandet av värmeackumulatorn i Vårberga, vilket minskar vårt beroende av reservkraft och hjälper till att balansera upp förbrukning och produktion. Ackumulatorn räcker väl för en dygns- eller till och med veckovis reglering och minskar vårt behov av fossila bränslen för att täcka topplasten. Den har visat sig vara en mycket god investering.
I fråga om elnätsverksamheten gjorde den nya regleringen av överföringspriserna det nödvändigt för oss att sänka våra tariffer i juli. Jag sade då att regleringen gör det litet svårare – men fortfarande fullt möjligt – för oss att uppnå våra målsättningar att vara konkurrenskraftiga gentemot våra kunder, att kunna ge någonting tillbaka åt vår ägare och att samtidigt förmå generera ett resultat till bolaget. Det här gör att bolaget står på en solid grund också i framtiden och möjliggör de investeringar, som behövs för fortsatt framgång.
Det här klarade vi av år 2022, alla utmaningar och svårigheter till trots. Vi lyckades begränsa energikrisens effekter för våra kunder, kan ge en dividend åt ägaren och därmed indirekt åt Borgåborna, och presterar ett starkt resultat på en mycket utmanande marknad.
För elförsäljningens del var år 2022 mycket utmanande med kraftiga prissvängningar och sådana prisnivåer som vi inte tidigare sett. Trots kraftigt stigande marknadspriser kunde vi ändå hålla våra konsumentpriser på en betydligt måttligare nivå än de flesta av våra konkurrenter. Vi höjde våra priser betydligt senare och betydligt mindre än de flesta konkurrenterna och så sent som i oktober låg vårt tillsvidarepris fortfarande under 10 cent/kWh.
Allt detta var långt möjligt enbart eftersom vi har egen och andelsproduktion, som uppgår till 30 procent av vår elförsäljning och att vi dessutom lyckades ytterst bra med prissäkringarna för den resterande 70 procenten vi köper på marknaden.
Det är naturligtvis svårt att kvantifiera exakt hur mycket vi stödde våra kunder under året, men ett sätt är att jämföra priset våra kunder betalat oss med marknadspriset. Den här jämförelsen visar att vi stödde våra kunder med cirka 12 miljoner euro under 2022; så mycket mera skulle våra kunder med tillsvidareavtal de facto ha betalat för sin el om de i stället hade köpt börsel.
Summan kan relateras till de 2,4 miljoner euro, som bolaget föreslås betala i dividend till ägaren Borgå stad, indirekt till stadens skattebetalare. Eller till bolagets resultat på 3,5 miljoner euro.
Kundnyttan är alltjämt betydligt större.
Under året som gått har vi ökat vårt fokus på arbetssäkerhet och det gläder mig att se framstegen vi gjort. Våra säkerhetsrundor har igen tagit fart efter korona-pandemin och vi har tagit nya verktyg i bruk för att följa upp nära-ögat incidenter. Det här ger oss en ypperlig möjlighet att vidareutveckla vår säkerhetskultur.
Jag vill slutligen tacka alla våra medarbetare för det fantaskista arbetet de gjort under året, och även tacka alla våra trogna kunder. Jag hoppas vi har ert förtroende även i framtiden och att ni ser Borgå Energi som ert naturliga val.