Janette Englund jobbar som elförsäljningschef på Borgå Energi och har konsumenter som ansvarsområde.
Hon arbetar med elförsäljningsprodukter, till exempel prissättning, produktion av marknadsföringsmaterial, samt systemunderhåll och -utveckling.
Man kan också träffa Janette på olika kundevenemang som Borgå Energi deltar i, som till exempel Borgådagarna eller byggmässan Raksa.
När det är rusning hoppar den energiska försäljningschefen också in och hjälper till i kundbetjäningen.
FÖDD: 1971
TILLBRINGADE SIN BARN OCH UNGDOM: i Gäddrag i tidigare Borgå landskommun, nuvarande Borgå
BOR: på Pellinge
FAMILJ: tre utflugna vuxna barn och en partner
DESSUTOM HAR HON: två katter, varav den ena trivs bäst hos grannen
BÖRJADE PÅ BORGÅ ENERGI: 2010
Hon konstaterar att de senaste åren varit extremt hektiska.
– Energikrisen var till exempel mycket exceptionell och krävde mycket extra arbete. Vi stod inför en helt ny situation. Antalet kontakter ökade också markant.
– Energikrisen medförde en helt ny situation också för våra kunder, och vi har gjort allt för att kunna ge dem god service också i mycket svåra situationer.
Janette anser att allt negativt också har sina positiva sidor. Den svåra krisen ökade kriskunskapen och många kunder har reflekterat över vad de kan göra för att minska sin elförbrukning.
Hon betonar att krisen på lång sikt förhoppningsvis leder till att kunderna vidtar eller har vidtagit åtgärder som gör att de sparar energi också i framtiden.
– Det är bra både för miljön och med tanke på kundernas egen ekonomi.
– Branschen fortsätter att utvecklas i snabb takt, vilket innebär att man måste hänga med i svängarna. Artificiell intelligens förändrar också vår bransch, och det gör arbetet allt annat än tråkigt, säger hon.
– Om jag jämför den nuvarande situationen med hur det såg ut när jag började i branschen 2010 har det hänt enormt mycket, och jag tror att förändringstakten bara kommer att accelerera.
– Eftersom arbetet förändras så snabbt är det trevligt att spendera fritiden med sådant som känns bekant och jordnära. Att bo i skärgården, med havet som närmaste granne, ger balans.
Janette berättar att hon sysslar mycket hemma, både med fastighetsunderhåll och med trädgården och växthuset.
– Möjligheten att odla egen mat intresserar, särskilt eftersom matlagning ligger mig varmt om hjärtat.
Janette plockar mycket bär och svamp och delar gärna med sig åt familjens ungdomar.
– Strävan att leva mer ekologiskt är en självklarhet, men jag måste erkänna att jag också gillar att resa. Helst längre bort, till platser där jag kan simma och snorkla – jag trivs i vattnet.
Janettes motto: Det är viktigt att våga vara öppen för nya idéer och att ta vara på möjligheter. Man ska aldrig sluta drömma!
När hon har möjlighet och tid läser hon gärna böcker eller lyssnar på ljudböcker.
Hennes största önskan är att hon själv och hennes närstående ska hålla sig friska.
– Jag tänker oftast positivt och tror att lycka handlar om att ha drömmar som man vill förverkliga.
Det Janette önskar i sitt liv är att dygnet skulle ha några fler timmar.
– Kanske just för att jag skulle hinna röra på mig mer och tillbringa mer tid med vänner. Ibland måste jag kämpa för att hitta balans mellan arbete och fritid, eftersom arbetet ofta tar över.
_ _ _
Text: Maarit Gabrielsson
Dags att uppdatera elsystemet i fritidsbostaden?
Energiförbrukningen i fritidsbostaden ökar då utrustningen växer och används mer. Det..
Gårdssysslor och motorcykelåkning som motvikt till elhandelsarbetet
Janne Vaitomaa kommer att ansvara för Borgå Energis elhandel. Han har lång erfarenhet a..