Vad händer i praktiken
För att förhindra elbrist, strävar Fingrid efter att först utnyttja frivilliga åtgärder som vidtas av elproducenter och elkonsumenter verksamma på elmarknaden. Först efter att alla marknadsvillkorade åtgärder har genomförts tvingas man att övergå till åtgärder för att begränsa eldistributionen.
När sannolikheten för elbrist ökar, informerar Fingrid och arbets- och näringsministeriet om det, så att varje elkonsument kan vidta åtgärder för att minska sannolikheten för elbrist (förbrukningsflexibilitet). Reservkraftverk kommer också att tas i bruk om elbrist verkar sannolikt.
Alla kan förebygga elbrist genom att minska elförbrukning i sin vardag!
Om åtgärderna som beskrivits ovan inte räcker, och elbrist fortfarande är sannolik, kommer beslutet att initiera elavbrott, ordern om att starta avbrotten, samt den nödvändiga energibesparingsmängden för varje område, komma från Fingrid till elnätbolag, antingen tills vidare eller för en bestämd period.
Vid elbrist strävar man efter att hålla elavbrotten på max två timmar. Elnätet roterar avbrott vid behov. Roterande elavbrott är den sista utvägen för att undvika ett större avbrott som kan leda till ett rikstäckande, långvarigt elavbrott. Fingrid, arbets- och näringsministeriet och lokala elnätbolag kommer att informera om eventuella elavbrott.
Vid elbrist och därmed sammanhängande åtgärder för att begränsa elförbrukningen är situationen under myndigheternas kontroll. Övningar har gjorts och elavbrott kan genomföras på ett kontrollerat sätt. Utanför avbrotten avgränsas funktioner som är avgörande för samhällets funktion, såsom sjukhus. Syftet är också att garantera eldistribution till industriaktörer så väl som det är möjligt vad gäller driften av nätet.
Hur Borgå Energi kommunicerar
Borgå Energis kommunikation bygger också på de kommunikationssteg som Fingrid använder. Den här sidan håller alla våra kunder á jour i frågor som rör elbrist. Sidan uppdateras allt efter som situationen utvecklar sig. Vid eventuell elbrist informerar vi också i våra sociala mediakanaler, där det redan finns mycken information att hämta om saken. Det lönar sig också att läsa det senaste numret av vår kundtidning och att spara dess bilaga. De som beställt Avbrottsvakt-tjänsten får ett sms-meddelande om eventuella elavbrott, på samma sätt som om alla störningar i eldistributionen.
PBE informerar
- Proaktivt
- Energispartips
- Anvisningar
- Hemsida, sociala medier
- När elbrist är möjlig
- Finland förbereder sig för användning av reservkraftverk
- Alla bör spara el
- Hemsida, sociala medier
- När det finns stor risk för elbrist
- Elbesparande åtgärder
- Förberedelser
- Hemsida, sociala medier, SMS till kunder som drabbas av avbrotten
- Vid elbrist
- Elavbrott
- Elbesparing
- Hemsida, sociala medier, SMS till kunder som drabbas av avbrotten