Borgå Energis kunder har varit förbryllade över agerandet av telefonförsäljare, som övertalat kunder att byta elbolag med hjälp av missvisande argument. Man har låtit kunden förstå att Borgå Energi har slutat sälja el på området och att bytet till det andra bolaget sker automatiskt.
Borgå Energi har inga förbindelser till telefonförsäljaren.
– Detta är möjligtvis ett beklagligt exempel på följderna av provisionsbaserad telefonförsäljning i det konkurrensläge som råder på energibranschen för tillfället, konstaterar försäljningschef Janette Englund.
Samma eller liknande försäljningstrick har använts också på andra orter. Försäljaren kan hävda att kundens nuvarande bolag slutat operera på området eller att kundens nuvarande energileverantör överlåtit verksamheten åt bolaget som försäljaren representerar. Försäljaren kan också skicka ett bindande kontrakt per post, fastän kunden under telefonsamtalet enbart bett om tilläggsinformation.
– Det kan vara svårt för kunden att veta vad som egentligen kommits överens om under telefonsamtalet. Därför lönar det sig alltid att be offerten i skriftlig form för att vara på den säkra sidan om vad det nya kontraktet egentligen innebär, påpekar Englund, som påminner att heller inte ge ut sitt personsignum om man inte har för avsikt att gå med på ett nytt elkontrakt.
Borgå Energi riktar ett stort tack till sina alerta kunder som tog kontakt då de misstänkte vilseledande förfarande.
Om man misstänker att man ingått ett avtal av misstag kan man kontakta kundservicen på numret 019 661 411, som har öppet mellan klockan 8 och 16.
Som kund har man också 14 dagars ångerrätt då man handlar på distans.
Tilläggsuppgifter
Borgå Energi
försäljningschef Janette Englund
tfn 0400 185 374
e-post: janette.englund@porvoonenergia.fi