Skippa till innehållet

Visa alla Artiklar Felmeddelanden Meddelanden

Arkiv

Vilseledande telefonförsäljning av el i Borgåtrakten

Borgå Energis kunder har igen utsatts för telefonförsäljare, som sålt el i sitt eget elbolags regi men låtit förstå att det sker i samarbete med Borgå Energi.

Borgå Energi riktar ett stort tack till sina alerta kunder, som tog kontakt med misstankar om att försäljningsargumenten inte var helt vattentäta.

–  Liknande försäljningstrick riktades till vårt verksamhetsområde också i fjol våras. Då hävdade försäljaren att Borgå Energi slutat operera på området och att vi överlåtit verksamheten åt bolaget som försäljaren representerade. Försäljaren skickade också bindande kontrakt per post, fastän kunden under telefonsamtalet enbart bett om tilläggsinformation, säger Janette Englund, försäljningschef på Borgå Energi.

– Det kan vara svårt för kunden att veta vad som egentligen kommits överens om under telefonsamtalet. Därför lönar det sig alltid att be offerten i skriftlig form för att vara på den säkra sidan om vad det nya kontraktet egentligen innebär, påpekar Englund, som påminner att heller inte ge ut sitt personsignum om man inte har för avsikt att gå med på ett nytt elkontrakt.

Om man misstänker att man ingått ett avtal av misstag kan man kontakta kundservicen på numret 019 661 411, som har öppet mellan klockan 8 och 16.

Som kund har man också 14 dagars ångerrätt då man handlar på distans.