Vi lever i en föränderlig värld och ett föränderligt klimat där energilösningar måste hittas på allt längre sikt. Hållbarhet har redan länge varit en del av verksamheten vid Borgå Energi, inte som ett enskilt projekt, utan som en princip som styr allt vi gör inom vår energiproduktion och i våra energitjänster och i vårt dagliga beslutsfattande. Vi har förbundit oss till att säkerställa pålitliga energileveranser och därmed en smidig vardag för våra kunder – konsumenter, kommuner och företag.
Vi har målmedvetet minskat de negativa miljökonsekvenserna för energiproduktionen genom att satsa på förnybar energi och på att minska utsläppen. All el vi sålde 2024 var CO2-utsläppsfritt producerad och 97,6 procent av vår fjärrvärmeproduktion var förnybar energi. Vårt långsiktiga mål är minska den bioenergiproduktion som baserar sig på förbränning med hjälp av alternativa produktionsformer, som att utnyttja spillvärme och energilagringslösningar.
Bolaget eftersträvar inte enbart att maximera det ekonomiska resultatet, utan vi vill också vara en lokal ansvarsfull aktör vars kunder drar nytta av energitjänster till ett rimligt pris och med respekt för miljön. Samtidigt vill vi vara en trygg och trivsam arbetsplats som varje anställd vid Borgå Energi kan vara stolt över.
Hösten 2024 uppdaterade vi bolagets strategi och ställde upp som vårt mål att vara en föregångare inom hållbarhet. Det här syns också på olika sätt i vårt dagliga arbete. Hållbarhetsarbetet inom Borgå Energi grundar sig på principen om kontinuerlig förbättring och viljan att säkerställa att de lösningar vi tar till i dag är hållbara ännu efter tio år – både ur miljöns, samhällets och kommande generationers perspektiv. I praktiken producerar vi el och värme på ett allt mångsidigare sätt för att kunna förbereda oss inför ändringar i vår verksamhetsmiljö, till exempel ett varmare klimat och flera extrema väderfenomen samt på samhällets elektrifiering och den ökade efterfrågan på el. I framtiden kommer vi också att kartlägga våra miljökonsekvenser mer i detalj.
Värderingarna och värdeskapande i fokus inom hållbarhetsarbetet
Vi fastställde och lanserade bolagets värderingar ”tillsammans, öppet och uppskattande” i maj 2024. Värderingarna stödjer Borgå Energis mål att vara det naturliga valet för såväl våra kunder som för Borgåborna, personalen och miljön.
För att uppnå vårt mål har vi i vår strategi beslutat att vi jobbar för kunden, arbetar för att vara en föregångare inom hållbarhet och skapar en attraktiv arbetsgemenskap.
År 2024 skapade vi värde:
- Gentemot samhället genom att trygga kommunernas kritiska infrastruktur genom att möjliggöra och upprätthålla produktion och distribution av el och värme till ett rimligt pris.
- För våra kunder genom att på ett konkurrenskraftigt sätt säkerställa tillgången till el och värme för såväl privathushåll och företag samt industrin. Samtidigt vill vi styra våra kunder mot en smart och energieffektiv elförbrukning.
- För vår personal genom att erbjuda en trygg och trivsam arbetsplats samt yrkesrelaterade utvecklingsmöjligheter och möjligheter att påverka hur bolaget utvecklas.
- För lokalsamhället och våra partner via projekt inom cirkulär ekonomi och den gröna omställningen och särskilt genom att stödja lokala barn och ungas motion, kultur och välbefinnande.
Vårt hållbarhetsarbete
Miljö
Samhället och människorna
Förvaltningssed
Framtidsutsikterna för vårt hållbarhetsarbete
Våren 2025 utarbetar vi en väsentlighetsanalys för hållbarhet som grundar sig på EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering och europeiska standarder om hållbarhetsrapportering. I vårt projekt gör vi en bred genomgång av de negativa och positiva konsekvenser som vårt bolags verksamhet orsakar för miljön, människorna och samhället samt ekonomiska risker och möjligheter i anslutning till vår verksamhetsmiljö. I vår rapportering kommer vi att beakta konsekvenserna i hela värdekedjan och vi kommer att höra våra olika intressenters åsikter.
Utifrån det här jobbet utarbetar vi under 2025 ett hållbarhetsprogram för bolaget, som inkluderar målsättningarna för samhällsansvar och mätare för den kommande perioden. Vi berättar mer om det här utvecklingsarbetet och dess resultat i vår första hållbarhetsrapport som publiceras våren 2026.