Vi är mer tillsammans med lokalsamhället, våra kunder och partner
- Vi sörjer för vårt områdes funktionsduglighet och välfärd genom att trygga leveranssäkerheten för el och värme till ett konkurrenskraftigt pris – betyg för reparation av fel 4,6/5.
- Vi satsar på personalens välbefinnande och kunnande vilket syns i en hög arbetsnöjdhet (84/100), långa anställningsförhållande (i genomsnitt 11,7 år) och viljan att rekommendera arbetsplatsen (eNPS 41).
- Vår arbetssäkerhetskultur lever i vardagen. Vi gör regelbunda arbetssäkerhetsrundor och arbetssäkerhetsobservationer med låg tröskel.
- Vi bygger en arbetsgemenskap där alla bemöts jämställt och etiskt – vi har en jämställdhetsplan, etiska riktlinjer och en anonym anmälningskanal.
- Vi stöder lokalt välbefinnande, särskilt via barn och ungas motion och kultur.
- Vår kundtjänst är anträffbar i många olika kanaler och vår kundnöjdhet är utmärkt (NPS 84, betyg 4,5/5).
Vi är närvarande i vårt samhälle och kommunicerar öppet till både våra kunder och övriga intressentgrupper
Att möjliggöra och underhålla tillgången till el och värme
I egenskap av ett lokalt bolag ägt av Borgå stad är Borgå Energis viktigaste uppgift att trygga områdets kritiska infrastruktur samt funktioner genom att möjliggöra och upprätthålla produktion och distribution av el och värme till ett rimligt pris.
På ett konkurrenskraftigt sätt vill vi säkerställa våra kunders tillgång till el och värme – såväl privathushåll som företag samt industrin. Samtidigt vill vi styra våra kunder mot en energieffektiv och medveten el- och värmeförbrukning.
Personalens säkerhet, välbefinnande och jämlikhet
Borgå Energi sysselsätter ett växande antal proffs inom olika branscher. Vi satsar på välbefinnande i arbetet och arbetssäkerhet, till exempel genom att mäta arbetstrivseln och med månatliga arbetssäkerhetsrundor, både inom fjärrvärmens och elnätets funktioner. Det är också viktigt för oss att kunna erbjuda vår personal möjlighet att påverka bolagets utveckling och arbetsmetoder. Vi satsar på chefsarbete, utbildning och ledarskap samt på trevlig inlärning i arbetet.
Mängden arbetssäkerhetsobservationer ökade under året tack vare vårt aktiva säkerhetsarbete. I slutet av 2024 tog vi till exempel i bruk en mobilapplikation med hjälp av vilken både vår egen personal och våra underleverantörer kan anmäla arbetssäkerhetsobservationer med låg tröskel.
Borgå Energi har en jämlikhets- och jämställdhetsplan, där vi har fastställt de metoder med vilka vi målmedvetet och planmässigt främjar jämlikhet mellan de anställda och jämställdhet i arbetsgemenskapen. Vårt mål är att vara en arbetsgemenskap där vi bemöter våra anställda på ett jämlikt och jämställt sätt i den dagliga verksamheten och i beslutsfattandet. All slags diskriminering är absolut förbjudet på vår arbetsplats. Vi använder en anonym anmälningskanal vid misstankar om missbruk eller oetisk verksamhet i vår gemenskap.
Vi är mer tillsammans
Bara med hjälp av samarbete kan vi verka och utveckla våra energilösningar och våra funktioner så att de står på en allt stabilare grund. Vi deltar aktivt i lokala forum, nätverk och projekt och vi söker aktivt efter nya möjligheter att främja den gröna omställningen och hållbara utvecklingen. Exempelvis gemensamma projekt inom cirkulär ekonomi och den gröna omställningen möjliggör en mer mångsidig energiproduktion.
Vårt mål är att lokalt erbjuda konkurrenskraftigt prissatt energi och ekonomiskt stödja lokal verksamhet som särskilt främjar barns och ungas välbefinnande, såsom idrott och kultur. Förutom för vår personal skapar våra projekt, uppdrag och anskaffningar jobb för många lokala aktörer.
Förvaltningssed
Vi förbinder oss till etiska riktlinjer och en anmälningskanal
Borgå Energi har förbundit sig till att iaktta etiska principer i all sin verksamhet. Vi använder en anonym anmälningskanal som gör det möjligt för våra anställda att göra en anonym anmälan om de misstänker missbruk eller oetisk verksamhet. År 2025 utbildar vi vår personal särskilt i de etiska principerna i vår verksamhetsmiljö.
Kundtjänst och -kommunikation i olika kanaler
Inom vår kundtjänst satsar vi på att kunna svara på många olika behov att uträtta ärenden och att vi ska kunna nås via många olika kanaler. Vårt kanalutbud omfattar kundtjänst på kontoret samt service per telefon, e-post och chatt. Våra kunder kan också uträtta ärenden som självbetjäning på nätet. Vi vill kommunicera tydligt och ansvarsfullt i vår kundtidning, på vår webbplats, på de sociala medierna samt genom att närvara på publikevenemang som anknyter till vår bransch.
I eventuella störningssituationer informerar vi våra kunder utan dröjsmål. Vi har förbundit oss till att öka våra kunders kännedom om olika lösningar och metoder som hör samman med energieffektivitet och energibesparing.
Transparent rapportering och uppföljning av hållbarhet
Borgå Energi satsar på att förbättra en öppen och transparent rapportering och kommunikation om sin verksamhet och för en regelbunden dialog med de viktigaste intressenterna. Under de kommande åren vill vi höja nivån på vår hållbarhetsrapportering oberoende av de lättnader från Europeiska unionen som kan förväntas vad gäller hållbarhetsrapporteringsskyldigheten.