Vi vill göra elfakturan så klar och lättläst för kunderna som möjligt, med elenergi- och elöverföringspriser samt elskatten angivna skilt för sig. Flera svar på vanliga frågor hittar du på vår Frågor och svar-sida!
Betalning av fakturan
Du får din faktura från Borgå Energi endera som en miljövänlig e-faktura, e-postfaktura, för företag som nätfaktura, via posten som pappersfaktura eller pappersfakturor elektronisk som digiposttjänst eller som direktdebitering – enligt hur du själv väljer.
- E-fakturan underlättar vardagen och är ett säkert och tidsenligt sätt att betala fakturor på. E-fakturan är dessutom ett miljövänligt alternativ som sparar papper. Lägre på denna sida hittar du instruktioner för hur du tar e-faktura i bruk.
- E-postfaktura. Välj e-postfaktura föra att få fakturan direkt till din e-postbox. Beställ e-postfaktura via vår Online-service
- Företagskundens nätfaktura tas i bruk genom att du meddelar ditt företags nätfakturauppgifter till vår kundtjänst.
- Pappersfaktura – använd alltid referensnummer då du betalar
- Du kan ta emot, betala och arkivera Borgå Energis pappersfakturor elektroniskt som digiposttjänst. Vi har tagit i bruk både Kivras digiposttjänst och Postens OmaPosti-tjänst som leveranssätt för våra fakturor.
- Direktdebitering passar åt kunder som inte har tillgång till nätbank. Du kan avtala med din egen bank om att ta i bruk direktdebitering.
Fakturans förfallodag är 14 dagar efter fakturans datering och baserar sig på mätarställningen, det vill säga den verkliga förbrukningen.
Faktureringsintervall
Hur ofta du får din faktura grundar sig i huvudsak på årsförbrukningen:
- Om elförbrukningen är över 9000 kWh, kommer räkningen månatligen.
- Om elförbrukningen är under 9000 kWh, kommer räkningen varannan månad eller varje månad.
Flytta fram förfallodagen
Förfallodagen kan flyttas fram utan kostnad innan den ursprungliga förfallodagen inträffat. För fakturor som är i påminnelse- eller indrivningsskede uppbärs en kostnad på max. 5 € om man flyttar fram förfallodagen minst 14 dagar. Enklast är det att flytta fram förfallodagen i MyRopo-tjänsten. Ropos telefonnummer är 09 2315 0468.
Påminnelser
Ifall betalningen är försenad skickar vi en påminnelse ca 14 dagar efter det ursprungliga förfallodatumet.
MyRopo
I MyRopo-tjänsten kan du enkelt sköta dina betalningsärenden på nätet.
- Du kan kontrollera statusen för din faktura, flytta fram förfallodagen eller göra en betalningsplan.
- Du kan också ange kontonumret för återbetalning av överbetalningen.
- Inloggningen sker med dina nätbankskoder.
E-faktura sparar på miljön
Det är lätt att betala e-fakturor i nätbanken. Du gör också naturen en tjänst genom att ha elektronisk faktura istället för pappersfaktura. Det är en fördel för dig att alla betalningsuppgifter är färdigt på e-fakturan, du behöver enbart godkänna fakturan i din nätbank.
Såhär kommer du igång med e-faktura:
- Logga in i din nätbankstjänst och välj ”E-faktura”, ”E-faktura-avtal” eller ”Gör e-faktura-avtal”
- Sök upp Borgå Energi som faktureringstjänst och observera att du väljer rätt mottagare.
- Fyll i de uppgifter som begärs. Referensnumret fungerar som fakturans identifikationsuppgift.
Då vi fått meddelande från nätbanken att du tagit i bruk e-fakturatjänsten, upphör pappersfakturan att komma till dig och registreras istället direkt i din nätbank. Du får ännu följande faktura som pappersfaktura ifall vi inte hunnit få meddelandet från din nätbank innan följande fakturering sker. I så fall får du ännu följande faktura som pappersfaktura.
Ta emot dina pappersfakturor elektroniskt
Du kan ta emot, betala och arkivera Borgå Energis pappersfakturor elektroniskt. Vi har tagit i bruk både Kivras digiposttjänst och Postens OmaPosti-tjänst som leveranssätt för våra fakturor.
Kivra
Kivra är en digiposttjänst för pappersfria transaktioner. Med digiposttjänsten kan du ta emot, betala och arkivera fakturor och andra dokument automatiskt från alla företag, som anslutit sig till tjänsten. Utöver fakturor, som skickats åt dig, kan du lätt arkivera också andra dokument såsom garantikvitton eller avtal. Det kostar ingenting att ta i bruk och använda Kivra.
Du kan använda Kivra med webbläsare eller genom att ladda ner en mobil app på din telefon. Du registrerar dig tryggt och säkert som användare av tjänsten antingen med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat, varefter du får ett användarnamn till Kivra.
I Kivra betalar du fakturor med nätbankskoder direkt från ditt bankkonto precis som i nätbanken. Du behöver inga separata kredit- eller debitbetalningskort för att betala. Betalningssättet är säkert och varje faktura bekräftas för betalning med den banks nyckeltalslista eller -app, som du använder. Betalningen dras från ditt konto genast efter att den bekräftats.
Närmare uppgifter om tjänsten: https://kivra.fi/ukk-se/
OmaPosti
Som kund hos oss kan du i fortsättningen också få våra fakturor elektroniskt till Postens OmaPosti-tjänst. OmaPosti är ett elektroniskt alternativ till din traditionella postlåda. Tjänsten fungerar både i nätet och som mobil app. Mer information om hur man tar tjänsten i bruk finner du på Postens hemsidor: https://www.posti.fi/sv/kundsupport/egna-uppgifter/omaposti-ta-i-bruk/omaposti-fakturor-brev
Brev och fakturor som skickas till OmaPosti hanteras enligt post- och brevhemligheten samt banksekretessen, dataombudsmannen samt Posti-koncernens dataskyddspolicy. Standardiserade dataöverföringsmetoder och skyddade dataöverföringsförbindelser används.
Om du redan använder OmaPosti-tjänsten och godkänt ”Alla avsändare” i avsändarinställningarna får du från och med den 1.2.2021 automatiskt en notifikation från OmaPosti om en anländ faktura från oss. Om du inte vill ha våra fakturor via OmaPosti-tjänsten kan du välja bort oss i avsändarinställningarna.