– Av någon orsak har jag alltid varit intresserad av energi, fastän jag sysslat med marknadsföring i halva mitt liv och utbildat mig till artenom inom klädbranschen, berättar Borgå Energis tjänstrådgivare Mia Tackman.
– På Suomen Kaasuenergia sålde jag naturgasanslutningar och i ett annat elbolag elavtal.
– Borgå Energi var min kund då jag jobbade som kundrelationschef på Upseller chat. Av någon orsak klickade det genast med Borgåbolaget och sedan gav det ena det andra så småningom.
Till en början bodde Mia Tackman med familj i Vanda och körde dagligen till Tolkis, tills familjen en vacker dag bestämde sig för att flytta till Borgå.
– Visserligen kör min man nu varje dag till jobbet i Vanda, men det stör inte honom på samma sätt som det gjorde mig i omvänd riktning, småskrattar Mia.
Vem: Mia Tackman
Född: I Helsingfors en solig tisdag i mars
Bor: Nu andra året i Borgå
Studerat: Marknadsföring i Handelsläroverket i Helsingfors, till artesan i Ekenäs hemslöjdsskola och företagsinriktad kläddesign i yrkeshögskolan Evtek
Familj: Två vuxna barn, en son och en dotter (har redan flyttat ut) samt sambo
Tidigare viktiga anställningar: Suomen Kaasuenergia, marknadsföringsplanerare inom kedjestyrningen vid SOK Prisma tio år, producent (kundrelationschef) på Upseller chat-tjänsten cirka fyra år
Började på Borgå Energi: För närmare tre år sedan
Mia berättar att hennes arbetsdagar ibland är väldigt hektiska och att det ibland är lugnare.
– Förutom att vi svarar på telefonsamtal och e-postmeddelanden gör vi upp elavtal och reder ut många olika saker med våra kunder.
– Det kunderna vill diskutera är naturligtvis elpriset, hurdant elavtal det lönar sig att göra och hur de kan byta sitt elavtal till Borgå Energi. Vi pratar om överföringsavtal, tariffbyte, att byta från tidsel till allmän el och vice versa. I några få fall vill kunden komma på plats till Tolkis för att sköta ärenden.
– Frågor som har med våra kunders dagliga liv att göra är till exempel huruvida det lönar sig att öka säkringsstorleken och varför det går åt så mycket ström. Kunderna tar också kontakt i felsituationer.
Enligt Mia är hennes jobb ett krävande kundbetjäningsarbete. Ibland få hon vara något av en detektiv, då vi försöker reda ut olika frågor, utmaningar och problem.
– Det känns bra då vi lyckas redan ut ett besvärligt fall, särskilt när kunden har varit upprörd och skickat ett meddelande eller ringt och vi lyckas lösa problemet och få kunden på bättre humör igen. Det är också givande att vägleda kunden i något kunden inte har varit medveten om.
– I kundsamtal har jag för vana att samtidigt klargöra saker, alltså kanske också ge kunden information kunden inte visste be om.
Som motvikt till sitt jobb tycker Mia om att göra saker med sina händer, till exempel sticka. Hon säger sig vara en kreativ och uppfinningsrik hantverksmänniska.
Till hennes hobbyer hör också att röra på sig, till exempel att cykla och gå på gym.
– Min sambo och jag har också en gul paketbil, som vi själva byggt om till husbil. Med den har vi redan i någon mån rest runt i världen.
– I fjol åkte vi till Holland och i sommar blir det en ny rundtur i de baltiska länderna, där vi var också en tidigare sommar. I Finland reser vi främst på veckosluten.
– Men vi tycker också mycket om att vara hemma. Det finns alltid något att syssla med då man bor på landet.
Mia har två barn och hennes sambo har fyra barn.
– Det är verkligen kalabalik hemma hos oss när alla barn med partner och fyra barnbarn kommer på besök!
Ditt motto Mia?
– Jag har inget direkt motto, men på lek brukar jag säga ”vie mennessäs, tuo tullessas” (fritt översatt: det du hämtar med dig ska du också föra bort), vilket närmast syftar på min tid som restaurangchef, svarar hon.
– Det samma gäller hemma. Om jag till exempel stiger upp från soffan och det ligger något på soffbordet så flyttar jag samtidigt saken till dess rätta ställe.
_ _ _
Text: Maarit Gabrielsson