För elnätets del börjar läget sakta men säkert återgå till det normala efter stormen Jari förra veckan. Alla permanenta elförbrukningsställen har fått elen tillbaka under veckoslutet.
Borgå Elnät har gjort många tillfälliga reparationer för att återbörda elen, och nedmonterar och reparerar dem under innevarande vecka. Reparationsarbetena för att återställa elnätet till normalläge kan orsaka korta elavbrott medan de pågår.
Stort tack till alla kunder för tålamodet, och också för alla de uppmuntrande meddelanden som vi har fått under de gångna dagarna! Stormen Jari är den storm som orsakat mest förstörelse på vårt område och för vårt elnät sedan stormen på annandag jul 2011. Borgå Elnät vill också tacka alla samarbetspartner som har hjälpt till med att reparera fel i utmanande väderförhållanden i många dagar, tack!
Standardersättningarna krediteras automatiskt i samband med elräkningen
Enligt elmarknadslagen har elförbrukaren rätt att få s.k. standardersättning när hen har varit utan el i minst 12 timmar i ett sträck. Storleken på standardersättningen beror på kundens årliga nätavgift och längden på avbrottet. Kunden behöver inte skilt ansöka om standardersättning eftersom den krediteras automatiskt i samband med elräkningen. Vårt system listar de förbrukningsställen som har rätt till standardersättning. De kunder som har rätt till ersättning krediteras på den av följande månaders elfakturor som ersättningen hinner till, beroende på kundens faktureringsperiod.
Mer information om ersättningarna på vår webbplats: www.pbe.fi/standardersattning
Våra tidigare felmeddelanden om stormen Jari:
https://pbe.fi/sv/felmeddelanden/reparationstiderna-for-elavbrott-langre-an-vanligt/
I felsituationer kolla och följ:
www.pbe.fi/elnätetsfeltjänster | www.pbe.fi/avbrottskarta