Emilia Valasti, som studerar till klass- och gymnastiklärare, har från och till jobbat på Borgå Energi sedan år 2014. Att börja med var Emilia sommaranställd och senare också inhoppare under julferierna.
“Jag började som 15-åring och har från första början hört till kundbetjäningsteamet med olika arbetsuppgifter, allt från postning till konkret kundbetjäning. Numera jobbar jag vid sidan av studierna ett par dagar i veckan på distans i mitt eget lilla hemkontor med kundbetjäningsuppgifter”, Emilia berättar.
Emilia säger sig trivas med kundbetjäningsarbetet. Energibranschen, som är stadd i ständig utveckling, finner hon intressant. Som försäljningsförhandlare tar hon emot samtal och svarar på mejl.
“Till mina arbetsuppgifter hör att hjälpa kunder i elavtalsärenden och också i prisförhandlingar”.
Emilia var nervös inför det första samtalet hon tog emot i kundbetjäningen, men konstaterar efteråt att det var helt onödigt. Allt gick bra och gav en lyckad, trevlig eftersmak.
Hon poängterar hur mycket hon lärt sig under sina Borgå Energi -år, bland annat om elförbrukning, förhandlingar och om hur man skall bemöta människor av olika slag.
“Allt det här har jag haft nytta av också i min egen vardag. Jag har till exempel redan slutit mitt eget elavtal”, säger hon med ett skratt.
Arbetskamraterna är fina och jag har alltid fått hjälp när jag behövt det.
Det bästa i jobbet har varit att få bli bekant med nya människor och arbetskamrater och framförallt att få betjäna kunder. Emilia framhäver den trevliga arbetsgemenskapen.
“Arbetskamraterna är fina och jag har alltid fått hjälp när jag behövt det”.
Stressiga arbetsdagar har enligt henne varit det mest krävande.
“Vi har alltid mycket mera att göra i månadsskiftena än i genomsnitt och då kan dagarna ibland vara stressiga. Man vänjer sig nog, lär sig en egen arbetsrytm och får arbetsdagen att gå ganska bra. Arbetsuppgiftsskalan är förstås ganska bred, vilket också det kan vara krävande ibland”.
Emilia Valasti
Text: Maarit Gabrielsson
Artikeln i original publicerades i Borgå Energis kundtidning 2/2021.