Skippa till innehållet

Den datoriserade felsökningen börjar vid elavbrott

Ringmatning gör det möjligt att koppla på elen tillbaka igen tills felet som orsakade elavbrottet har reparerats.

Vid halv sextiden på Runebergsdagens kväll den 5 februari lade sig mörkret över en stor del av Borgå centrum. Det här skapade extra stämningsfulla förhållanden för fackeltåget som ordnades till nationalskaldens minne. Borgå Energi å sin sida fick påbörja felsökningsprocessen enligt samma utstakade modell som alltid vid ett elavbrott.

“I normala fall har vi en teknisk jour och en montörsjour utanför arbetstid”, berättar Borgå Elnäts vd Magnus Nylander. Han förklarar att den tekniska jouren inte sitter i kontrollrummet i Tolkis, som annars också är obemannat, utan att personen befinner sig på bolagets verksamhetsområde.

“I fall av större fel, alltså högspänningsfel, börjar felsökningsprocessen med ett sms som den jourhavande får. Efter det öppnar den jourhavande sin dator och börjar leta efter felet. Samtidigt larmas den montör som har jour. Innan den jourhavande påbörjar den manuella felsökningen har den automatiska felsektioneringen redan gjort vissa bestämda kopplingar i nätet där det är möjligt. Felsökningen i elnätet är automatiserad till viss grad i dagens läge, vilket gör arbetet betydligt snabbare.

Enligt Nylander kan det trots allt ta en timme innan man kommer åt att göra manuella kopplingar för att hitta felet i nätet. Allt är inte fjärrstyrt utan kopplingsarbeten måste också göras på plats. I praktiken går felsökningen till på det sättet.

“Vi letar efter felet steg för steg genom att använda frånskiljare i transformatorstationer. Vid vissa transformatorstationer har vi automatiska frånskiljare, men det är långt ifrån alla. Det kan också vara nödvändigt att montören använder frånskiljaren på plats. Vi fortsätter så tills vi hittar felet.”

Borgå Elnät har ringmatning till alla 120 transformatorstationer i Borgå centrum, vilket betyder att elen kan matas med alternativa kabelrutter om fel uppstår. Dethär betyder att till exempel kabelfel inte nödvändigtvis måste repareras genast för att kunderna på det drabbade området ska kunna få elen tillbaka. Reparationernakan göras senare, vid en mer lämplig tidpunkt beroende på omständigheterna.

ELNÄTETS FELTJÄNSTER
www.pbe.fi/elnätetsfeltjänster

Elavbrottet under Runebergsdagens kväll berörde som mest cirka 2 600 kunder. Under kvällen lokaliserades felet till ett specifikt, flera hundra meter långtkabelavsnitt i kärncentrum. Först efter en vecka visste Borgå Elnät exakt var på kabelavsnittet felet fanns. Felet lokaliserades med fotarbete och med en så kallad stötspänningsgenerator.

“Vi matar in hög spänning i kabeln och promenerar längs med dess dragning för att lyssna efter var spänningen slår igenom”, förklarar Nylander.

Under elavbrottskvällen fick alla kunder elen tillbaka ungefär två och en halv timme efter att felet uppstod. Två högspänningsnätkablar leder till Borgå centrum och det klarnade snart att felet låg i en av dem. Tack vare ringmatningen kunde elen kopplas på igen fastän själva felet ännu inte hadelokaliserats exakt eller ens reparerats.

Borgå Elnät hittade felet i hörnet av Fredsgatan och Mannerheimgatan. Jordkabeln där hade skadats i samband med något tidigare grävarbete. Fortfarande, flera månader efter avbrottet, vet ingen vem som hade grävt och skadat kabeln.

“Vi vet bara att någon hade grävt där och träffat kabeln.”

Enligt Nylander var det i slutändan inget speciellt med elavbrottet på Runebergsdagen.

“Det tog ovanligt länge för oss att lokalisera stället där felet fanns men annars gick allt som vanligt i sådana här fall. I de 40 000 nya elmätare vi installerar under de närmaste åren finns egenskaper som gör att det blir ännu lättare att hitta nätfel.”

_ _ _

Text: Rolf Gabrielsson
Bild: Creative Peak

Artikeln i original publicerades i Borgå Energis kundtidning 1/2024 .