Överväger du att skaffa elbil och funderar du samtidigt på möjligheterna att ladda den hemma?
Fastän det i princip går att ladda en elbil från ett vanligt eluttag rekommenderas det inte eftersom ett sådant uttag inte är avsett för stora effekter eller långvarig användning.
Laddningstiden är beroende av bl.a. laddarens effekt, batteriets laddningsstatus och temperatur samt utomhustemperaturen.
Det är förknippat med brandrisk och därför rekommenderas det i stället att man skaffar en egen laddstation för elbilen.
Också den eltekniska branschens nationella standardiseringsorganisation Sesko rekommenderar användning av fast installerat laddningsaggregat, som har ett för elbilsladdning gjort eluttag. Om avsikten ändå är att använda ett redan befintligt uttag bör en kartläggning göras, i vilken uttagets skick, jordfelsbrytare och kablagets tillräcklighet kontrolleras.
Det lönar sig att anlita en elplanerare eller -entreprenör för att få en noggrann kartläggning av laddningslösningar. Själva laddstationen kan man beställa av till exempel ett elinstallations- eller elbolag. Leverantören vill sannolikt veta till exempel hur stora husets säkringar är, hur huset värms upp och var elcentralen finns. Priset på stationen påverkas också av var den placeras, inom- eller utomhus, på väggen eller på en fritt stående stolpe.
Små egnahemshus har vanligen en elanslutning på 3 x 25A, och större eluppvärmda hus en anslutning på 3 x 35A. Bägge tillåter elbilsladdning bara den övriga elförbrukningen i fastigheten beaktats.
Grundregeln är att laddstationens märkstyrka skall vara klart mindre än storleken på fastighetens huvudsäkring.
Laddstationen kräver en egen kabeldragning från huvudelcentralen eller en undercentral och därför bör också huvudelcentralen kontrolleras. Ju närmare huvudelcentralen laddstationen placeras desto förmånligare är installationen.
Vid behov kan man ta i användning belastningsstyrning eller en smart laddstation, som följer med den övriga elförbrukningen i huset och reglerar strömtillförseln till billaddaren i enlighet med den. Bilen laddas således med mindre effekt då det förbrukas mycket el för andra ändamål i huset och effekten höjs då förbrukningen minskar.
Även om elbilen i huvudsak skulle laddas nattetid, kan belastningsstyrning ändå vara på sin plats ifall hustekniken utnyttjar nattström. Ta alltså en fackperson till hjälp i planeringen så får du en fungerande och säker laddningslösning!
Laddstationens effekt | Laddningstid |
350 kW (DC) | 20 minuter |
50 kW (DC) | 45 minuter |
22 kW (AC) | 2 timmar |
11 kW (AC) | 4 timmar |
7 kW (AC) | 6 timmar |
3,7 KW (AC) | 10 timmar |
AC = växelström, till exempel den ström som laddas till bilen under hemladdning.
DC = likström, till exempel ström som laddas till bilen vid snabbladdningsstationer.
EU-standard Type 2 -laddkontakt. Bild: Virta.global
Läs mer om elbilar och olika laddningsmöjligheter:
Källor: Motiva, STEK, Yle, Virta
Text: Nita Torni
Artikeln i original publicerades i Borgå Energis kundtidning 2/2021.
Skärgården är betydelsefull i Janettes liv
Janette Englund jobbar på Borgå Energi som försäljningschef med konsumenter som ansvar..
Dags att uppdatera elsystemet i fritidsbostaden?
Energiförbrukningen i fritidsbostaden ökar då utrustningen växer och används mer. Det..